Betagen av Cykelservice.nu

Det var länge sedan jag var så entusiastisk över en företagsidé som nu.

Jonas från Cykelservice.nu kom nyss hem till mig med min cykel. Under betalningen hängde sig hans padda. Pinsamt tyckte han. Det gjorde att jag bjöd in honom i stugvärmen för att i lugn och ro tala paddan till rätta så att jag skulle kunna betala.

På det följde ett långt och trevligt samtal om deras verksamhet. De är ett gäng på ca 10 cykel-entusiastiska killar, de flesta från Hälsingland, men också några Stockholmare och en från Australien. De representerar Cykelkonsulterna, Cykelservice.nu och Mobil Cykelcervise. Namnen visar på deras olika verksamhetsgrenar och tillhör samma bolag.

Naturligtvis var det inte en tillfällighet att protokollet andades den stödjande och stolta hållning, som jag skrev om i förra bloggen. Det är meningen att jag som kund ska få veta vad de gjort och vad de tar betalt för och det är meningen att jag som kund ska stöttas i att själv vårda min cykel i den omfattning jag själv mäktar med och känna att jag kan få hjälp med det jag inte klarar själv. Det är öppna respektfulla kort som gäller.
 
De håller på att - med mitt språkbruk - kvalitetssäkra processen att reparera cyklar i verkstad och mobil verkstad och att konceptualisera företagsidén för att kunna växa till andra orter och de konsultar inom området cykling.
 
De provar sig fram för att nå kunder. Större företag bjuder in dem och låter sin personal boka cykelservice, de medverkar i events som har ett passande tema, de har funnits på pendeltågstationer i samband med något miljöpartievenemang, de låter folk som jobbar i Arenastaden (Solna) parkera sina cyklar i säkert förvar (cykelhotell) hos dem och de kan få sina cyklar servade medan de är på jobbet, etc. Han berättade om en lång rad kreativa aktiviteter de prövat för att nå kunder. Cykelbutiker börjar också anlita dem eftersom butikerna helst vill sälja nya cyklar och har verkstad mest som ett nödvändigt ont.
 
De har så smått börjat expandera. Till Göteborg och Malmö. I liten skala. Tänker sig en turné till mellanstora svenska städer.
 
Jag tror att de ligger absolut rätt i tiden. Cyklandet kommer att öka - av hälsoskäl och miljöskäl. Därmed kommer behovet av professionell och god cykelservice också att öka. De lägger sig i en nisch som gör både individnytta, samhällsnytta och miljö-nytta, med en hållning som andas respekt och samverkan. Det är nog därför jag är så betagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0