Nu skriver vi Boken om KIM

Boken har velat bli skriven i snart 15 år, och först nu har vi gått den till mötes. Med glädje och stolthet vi kan annonsera utgivningen senare i vår 2016.
Boken om KIM är berättelsen om ett systemiskt arbetssätt i arbetslivet och hur förändringsledare kan använda KIM-modellen i utvecklingsprocesser.
 
Boken innehåller två delar. Den ena delen beskriver KIM-modellens innehåll och teoretiska förankring och den andra KIM-metoden med vägledning för den som vill prova på.
 
Författare
Bente Kaj Henriksson Stockholm organisationskonsult MSc Gestalt-akademin i Skandinavien / Derby University, med bakgrund som arkitekt, informatör och grafisk formgivare.
 
Gro Laupsa Holm Sundsvall, organisationskonsult med bakgrund inom teater, socialt och pedagogiskt arbete.
 
Vi vänder oss till dig som stöder förändringsprocesser och har intresse för systemiskt arbete i både teori och praktik.

Snart får du veta mer.
www.kim-human.org
------------------------
Kommentar: Efter en del möda och stort besvär har vi äntligen fått iväg ovanstående brev i ett massutskick om den bok vi skriver. Det är ett brev som utgör första steget i en flerstegsraket för att göra dig, som är intresserad av förändringsprocesser i arbetslivet, medveten om att vår bok snart kommer ut, snart kan bokas och snart kan köpas till ett introduktionspris.

Jag är det finaste jag vet

I förrgår, askonsdag kväll, landade vi på svensk mark efter exakt en månad i Marbella, Spanien. Intrycken därifrån är blandade. En besvärande ljudmiljö lade sig likt en våt filt över alla upplevelser. Men om jag lyfter på filten så blir det genast ljusare och trevligare. Det har varit kanon. Vädret har varit på vår sida med lagom många plusgrader för att kunna gå omkring i t-shirt och jeans utan att stånka och svettas i den sol som har flödat mest hela tiden. Jag har haft balans mellan mina olika åtaganden, jobb, skriverier och turistande. Det blev gjort det som skulle göras för att vår bok ska kunna bli klar i mitten av april. Mina egna utfärder gick till Marbella Old Town, Malaga, Cadiz (2 dagar med övernattning på lyxhotell med SPA) och om jobbet, som är den egentliga orsaken till Spanien-resan berättar jag som vanligt ingenting annat än att jag jobbat lite mer än heltid.

Väl hemma möttes jag av ett muskedunder till maskin som brummade och tjöt i duschrummet. Stön. Jag var och är ju mätt på onödiga ljud. Apparaten är en byggfläkt som ska torka ut fukten i det läckande taket och den ska stå där sina antal veckor och brumma. Nu hoppas jag att den gjort mesta jobbet medan jag var i Spanien. Jag konstaterar nöjt att jag skall vara hemifrån ytterligare ett antal dagar eftersom jag är på väg till bästa vännerna i Lund.

Igår gästade jag Tuva-familjen och välkomnades av två 4,5-åriga påskkärringar med prickar på näsan. Med mig hade jag god spansk stark ost och två olika värstingskinkor, Pata Negra och Pata Blanco som vi åt med vitlöksbröd och ugnsbakade välkryddade grönsaker. Skinkan intogs med förtjusning av den yngre generationen även i år.

Flickorna var som plåster på mig, pussades och smekte mig, gav mig ryggmassage och erbjudanden om hårklippning. De turades om att tala om för mig hur fin jag var, vilka fina blå glasögon, hur gammal jag är (börjar förstå att det är beröm), vilket vackert hår, det är alldeles vitt, vilken snygg tunika, vilka fina knappar den har, fin hy i ansiktet, särskilt kinderna (klapp klapp) etc etc. Vi pratade också en del om släktskapet. - Du är vårs mormor, vi är dina barnbarn. Du är mamma till vårs mamma, Tuva är ditt barn. - Jajamen, det stämmer.
 
Under ett antal timmar på eftermiddag och kväll kunde jag duscha i beröm och kärlek. Det ingav mig en känsla av att vara det finaste jag vet. Helt underbart.

Assistentens assistent är vd

Sedan två veckor är jag personlig assistent i Marbella Spanien. Här beskriver jag hur fiffigt assistansen kan lösas rent organisatoriskt.
 
Brukaren som jag assisterar (ja det heter brukare i den här branschen) är på en månadslång vistelse på Sanyres Puente Romano Care Hotel & Resort här i Marbella.

Brukaren har vissa polikliniska behandlingar hos SRC, Scandinavian Rehab Center, som öppnade sin verksamhet här i höstas. Vi var här i november för att kolla om anläggningen fungerar, och med små justeringar här och var så gjorde den det. Kanske kommer jag att blogga om själva anläggningen i en separat blogg. 

Min brukare behöver assistans dygnets vakna timmar och dessutom behövs någon till hands om det händer något nattetid. Det är ogörligt och faktiskt olagligt att jobba ensam som assistent så mycket och så länge som en hel månad i sträck.

Ett sätt att lösa assistansfrågan är att brukaren har med sig flera assistenter från Sverige hit till Spanien. De bor vanligen på hotellet intill sin brukare. Hur de jobbar kan se ut på olika sätt. Ett par assistenter kan jobba omlott. Andra kan följa med brukaren själv och bli avbytt efter en tids intensivarbete. Ibland finns också anhöriga på plats hela tiden för kontinuitetens skull och de kan också vara assistenter.

Ett annat sätt är att brukarens assistansbolag gör ett avtal om assistans med ett lokalt företag på plats i Spanien.

Soltjänsten är ett sådant företag som verkar här på sydkusten inom diverse service-vård-och-omsorgs-branschen till skandinaver som bor eller vistas här. Soltjänsten har en handfull svensktalande anställda och drivs av Martha Perez.

Soltjänsten kan hjälpa till med hemservice, hemvård, utflykter, diverse assistans, t ex vid sjukhusbesök eller läkarkontakter, översättning av journaler eller som i vårt fall, assistans till en brukare på tillfälligt besök på sydkusten. Martha hjälper framför allt äldre eller anhöriga till äldre till med det mesta som personen i fråga inte klarar själv. Med en bakgrund som läkarsekreterare och med både svenska och spanska som modersmål kommunicerar hon kunnigt och effektivt med såväl brukare som sjukvårdspersonal och spansk byråkrati.

Hennes man Tino driver eget inom hjälpmedelsservice och transport. Han svarar t ex för rullstolsöversyn, fix med och transport av tekniskt avancerade sängar, chaufför vid utflykter och transfer till och från flygplatsen. Tillsammans svarar de för en fiffig kombo av kompletterande verksamhet som de erbjuder parterna i triangelsamarbetet mellan Sanyres Puente Romano, som svarar för boendet och de behandlande rehabföretagen SRC och NeuroOptima.

Rent juridiskt administrativt funkar det så att Soltjänsten är underentreprenör till min brukares assistansbolag. Soltjänsten tillhandahåller det antal assistenter som behövs för att jag skall få lagenlig och önskad avlastning. Martha är själv en av dem.

Om företagen kan du läsa mer på deras hemsidor
Soltjänsten www.soltjansten.se
Sanyres Puente Romano www.gruposanyres.es
SRC www.src.care och
NeuroOptima www.neurooptima.com

Samarbetet med Soltjänsten ger trygghet för både brukaren och assistansbolaget genom att ha tillräckliga assistansresurser om något oförutsett skulle hända.

I mitt fall innebär det att jag har en rimlig arbetstid och alltigenom meningsfullt utbyte av vistelsen. Jag jobbar på förmiddag och kväll och har flera timmars ledig tid mitt på dagen, då jag har kunnat sitta med mina egna skriverier på biblioteket. Därutöver har jag ett antal hellediga dagar då jag reser en bit bort som turist. Häromdagen var jag t ex i Malaga och snart ska jag resa till Cadiz två hela dagar med övernattning. Tidigare har jag varit i Grenada/Alhambra, Ronda och Sevilla.

Så kommer det sig att jag som assistent har avbytande kompetenta assistentkollegor och att en av dem är vd.

RSS 2.0