Facebook Mobil Cykelservice

Jag har av och till letat cykelreparatör i min närhet. Jag har ett trasigt däck och behöver ta mig gåendes till verkstad. Men det har varit svårt, för att inte säga omöjligt, att hitta en verkstad inom promenadavstånd. Det irriterade mig. I tider av att vi alltmer uppmanas att cykla behöver både vägnät och kringservice vara utbyggd.

 

Igår satt jag åter och letade och timmarna swishade förbi. Hamnade än en gång i en återvändsgränd. Öppnade Facebook för att få tips av vänner och råkade hitta Mobil cykelservice som – förståeligt – vänder sig till företag med ett större antal kunder. Men jag ringde i alla fall upp med tanken på att kunna få tips. Vid det här laget var jag nämligen smått desperat. 

 

Jodå, det var en hjälpsam Anders i andra änden som först tänkte högt på vilka verkstäder han kände till. Alla var lite för långt bort för att vara i min smak. Men, visade det sig, han kunde hämta cykeln, låta laga den och lämna tillbaka den samma dag. Hämtningen kostar 250 kr och grundservicen kostar 450 kr + ev materialkostnad. Alltså, det är det värt.

 

I morse hämtades cykel och jag har redan fått besked på mail om att den är klar. På mail har jag dessutom fått ett serviceprotokoll med vad de kollat upp, åtgärdat och vem reparatören är. Alltså, läs och kolla hållningen i protokollet. De är både stödjande och yrkesstolta.

 

Protokoll

Tack för att du servat din cykel hos oss på Mobil Cykelservice!

I grunden är en säkerhetskontroll och justeringar utförd på din cykel och i mån av tid och i överenskommelse med dig är reparationer och byte av slitdetaljer utförda. Nedan beskrivs de åtgärder och moment som är utförda av våra engagerade mekaniker. Din feedback är viktig så tveka inte att höra av dig om du har ngr frågor, är väldigt nöjd med din upplevelse av vår tjänst eller är missnöjd av någon anledning. Du når oss via ett mail till [email protected] 


Rengöring och smörjning av din cykel

Mobil Cykelservice gör en enkel rengöring av din cykel med fuktig trasa och ett biologiskt nedbrytbart rengöringsmedel (Pedros Green Fizz eller diskmedel & vatten). Om vi ej utfört byte av din drivlina rengörs din kedja lätt med ett avfettningsmedel baserad på citrusolja (Pedros Pro J eller diskmedel & vatten). Kedja och övriga rörliga delar smörjs med en enkel cykelolja och torkas av.

 

Din Cykel

Märke: Skeppshult

Modell:

Cykelservice ID: 83

1.      Styrlager
OK. 

2.      Åtgärd på drivpaket
OK. 

3.      Kontroll och eventuellt byte av däck & slang>
OK. 

4.      Smörjning av rörliga delar och/eller byten av bromsbelägg och vajrar
OK. 

5.      Rengöring av cykel – se info om rengöring och smörjning

6.      Övriga byten och reparationer
OK. 

7.      Kontroll av riktning och friktion på hjul
OK. 

8.      Justering av bromsar
OK. 

9.      Justering av växlar
OK. 

10.    Pumpat däck – Till däckstryck
OK. 

11.    Kontrollerat och dragit åt skruvar och muttrar
OK. 

 

Din cykel är slutbesiktigad enligt följande
När din cykel är servad och klar provkör vi din cykel en kort tur för att säkerställa att vi gjort ett gott arbete utifrån vad vi tillsammans kommit överens om när du lämnade in din cykel. När vi provcyklat din cykel stutbesiktigas den innan vi återigen är redo för att lämna tillbaka cykeln till dig. Vi är stolta över vårt arbete och hoppas att du får glädje av din nyservade cykel. 

 

Växlar 
OK. 

Drivpaket 
OK. 

Hjul 
OK. 

Bromsar 
OK. 

Styrning 
OK. 

Belysning 
OK. 

Reflexer 
OK. 

Ringklocka 
OK. 

1.     
Övriga kommentarer

 

2.      Namn på mekaniker 
Simon Banfield 

 

Produkter

1.      Service 450 SEK

Slang 75 SEK


Moms 25% 
105 SEK

 

SUMMA 
525 SEK

 

När cykeln kommer kan jag betala med kort vid min egen dörr. Det kallar jag proffsig service. Det finns en yrkesstolthet  som förmedlas i protokollet samtidgt som de inspirerar mig att själv vårda min cykel. Trots att informationen är så internettisk (läs distanserad) känns det ändå personligt att veta att mekanikern heter Simon Banfield (tack Simon för hjälpen!) och att jag får mail som säger att nu är din cykel rerarerad respektive nu inom en timme kommer Jonas och lämnar tillbaka cykeln till dig.

 

Så lättsamt det ändå blev för mig till slut. Jag blir alldeles lyrsisk och påskglad.

Mera sånt!


Kommentarer
Postat av: Ingela

WOW säger jag bara👍

2015-04-01 @ 17:11:30
Postat av: /// Björn

Grönis kan dom.
Otroligt bra ide som bör spridas, kan inta vara/bli bättre.














2015-04-05 @ 10:06:32
URL: http://guldbyn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0