Butter

Jag var, och är, medveten om att den totala affären och flyttandet inte är avslutad. Jag behöver ju sälja också och inte till vilket pris som helst. Noterar att bostadsmarknaden är fullkomligt upp och ner nu, turbulent så det förslår, och utbudet av lägenheter till salu är enormt. Jag får dagligen meddelanden från Hemnet om lägenheter inom min sökprofil. Normalt brukar det vara några få upp till kanske 10 per dag. På senare tid har det varit 20-30-40 om dagen och i morse hela 76 objekt till salu. Orsaken till detta anses vara förändrade låneregler som träder i kraft 1 juli. Andra röster säger att bankerna redan infört ändringen så det borde inte ska märkas. De får säga vad de vill, just nu ökar utbudet av lägenheter markant. Det är inte så lätt att sia om hur detta slår på priserna, men jag tänker att det stora utbudet rimligen inte kommer att öka köptrycket. Med husmorsekonomiskt tänk borde priserna falla, kanske till och med rasa. Eller så är de flesta som säljer också de som köper och då funkar inte mitt resonemang. 

 

Jag får uppmuntrande kommentarer om att priserna bara gått upp upp upp på sistone och att smålägenheter är lättsålda och att jag kommer att göra en bra affär. Men de som säger så verkar inte ha kläm på den senaste tidens turbulens, så jag kan inte glädja mig åt det. Nej, jag intar snarare en butter inställning, jag är Butter tills jag motbevisats. Jag överväger till och med att få till en deal med banken om att sälja när stormen bedarrat, alltså ett förlängt överbryggningslån och med accept för att flytta in i min nya bostad utan att ha kontrakt klart om försäljning av den gamla. Det kan ju vara extremt ogynnsamt just precis nu.

 

Så får det bli. Butter skall förhandla med banken inte bara om räntan utan också om villkoren i rådande turbulenta situation. För den borde rimligen vara övergående, då Stockholm växer så det knakar och bostadsbehovet är ett känt faktum. Det är bara just nu som det kan gunga lite och jag vill ogärna sälja när det råkar vara som mest ogynnsamt. Heja Butter!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0