En moralisk härdsmälta

I dagarna rullar en moralisk härdsmälta upp inom bilindustrin.

VW har under flera år medvetet manipulerat mjukvaran till diesel-motorernas inställningar, så att de mäts ha låga kvävedioxid-utsläpp i testmiljö medan värdena överstiger tillåtna gränsvärden med 30-40 gånger i landsvägskörning. Upptäckten gjordes på en viss dieselmotor som sålts världen över i 11 miljoner exemplar. Ett laboratorium i USA upptäckte fenomenet när de skulle undersöka en annan sak. Inför fakta kom VW först med en rad undanflykter men tvingades till slut krypa till korset och gör nu en pudel.
 
Katastrofen är nu ett faktum. VD-n sparkades omedelbart, aktien sjönk som en sten, man räknar med att det påverkar 1000-tals jobb och det blir stora hål i olika fondsparanden. Det tyska kvalitetsvarumärket har fått sig en rejäl törn.

Här har jag suttit och upprörts och tänkt att detta bara inte är sant.

Å så läser jag i morgonens DN om parallellhistorier på 90-talet och då med Volvo inblandad.

Saxat från DN: ”Bakgrunden var att EPA fann att tillverkarnas dieselmotorer släppte ut betydligt högre halter av kväveoxider i verklig trafik än vad testerna visade. Det kunde ske genom att motorerna hade utrustats med illegal devices, alltså olagliga komponenter som stängde av reningen under normal körning – precis samma anklagelser som nu riktas mot Volkswagen.

Utöver Volvo Lastvagnar och Mack omfattades Caterpillar, Cummins, Detroit Diesel, Navistar och Renault.

I dag vill man på Volvo Lastvagnar inte kännas vid någon koppling mellan uppgörelsen från 1998 och dagens VW-skandal.
– Först och främst är det viktigt att det är en stor skillnad mellan den situation i Nordamerika och det som nu utspelar sig med Volkswagen. Volvo var av uppfattningen att det system som då användes för att kontrollera utsläppen från lastbilar var erkänt av EPA och inte bröt mot rådande lagstiftning.
- I den ekonomiska överenskommelsen som nåddes med EPA medgav varken Volvo eller något av de andra lastbilstillverkarna att man brutit mot EPA:s regelverk, skriver Karin Wik, tf presschef på Volvokoncernen i ett mejl.

Ytterligare exempel på utsläppsskandaler är Cadillac, lyxbilsmärket inom GM-koncernen. 1995 fick GM böta 11 miljoner dollar för att ha installerat illegal devices i 470.000 bilar mellan åren 1991-1995. Komponenten gällde ett chip som styr bränsleinsprutningen. Det gjorde att förbrukningen steg dramatiskt – och därmed utsläppen av bland annat koloxid – när luftkonditioneringen kopplades in.”

Men hallå! Hur står det till med moralen inom bilindustrin. Så många inblandade, så många huvuden stuckna i sanden, så många plåster på munnarna. Det här är ju ett långt större problem än att ett enskild företag, VW, medvetet manipulerat mjukvaran. En riktig moralisk härdsmälta inom bilindustrin är vad det är.
 
- Skäms!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0