Grundstämning av glädje

Det är inte alltid lätt att förstå varför man (läs jag) har en viss grundton i humöret. Min grundton i dessa dagar är glädje.

Livet är helt enkelt kul att leva. Rentav lite spännande, utan att vara gastkramande och gående hand i hand med möjligheten av en katastrof. För så kan det ju vara. Livet kan vara spännande balanserande mellan hisnande framgång och katastrof.

Min glädje och livsförtjusning är av annat slag. Den är som finväder utan hotande moln i horisonten. Här några glädjeämnen.
  • Förra helgen träffades Max och Mimmi och hunden Winky, Tuva Leo och tvillingarna och jag på Tåby gård som drivs av Kristina, en kompis till mig. Det var en magiskt härlig helg fylld av förtjusta barn och vuxna, god mat och familjeumgänge. Toppupplevelser var enligt barnen att mata och klappa jujen (djuren), och enligt de vuxna att rida, plocka blåbär och svamp. Jag satte dessutom värde på att träffa Kristina.

  • Kollegan och jag, som skriver Boken om KIM, har träffats i Sundsvall och tagit del av en handfull personers synpunkter på vår nästan färdiga bok. De har tyckt till, inte alltid tyckt lika, på ett sätt att vi känner oss säkrare på hur vi ska gå vidare. Det har varit både omvälvande och värdefullt. Jag är på krigsstigen. Klar är dock att vi inte kommer i tryck på den här sidan året.

  • Jag har lyckats spela in ett långt samtal med Siv, min x-svägerska, där hon berättar om sina rötter.
  • Vi har plockat ca 20 liter gula kantareller som nu ligger förvällda i min frys.
  • Vi har druckit kaffe ur ärvda Rosentahl-kaffekoppar och ätit kanelbullar på kanelbullens dag i deras Lapptorp, som ligger vid en Mickelssjön i el- och väg-löst land norr om Örnsköldsvik.
  • Gårdagens samtal med assistansbolaget gav vid handen att alla parter är nöjda, inte minst jag själv. Jag får också hedrande löneförhöjning. Gläder mig åt förestående utlandsresa.
  • Två av mina barn är i bostadsförändring. Det ser så livsluftande ut. Inom några dagar klarnar bilden. Nagelbitare, ska de få till det? 
  • Igår hade jag säsongstart i Kör för alla med ledaren Caroline af Ugglas. Märkte att jag inte sjungit ut på ett tag och rösten blev skrovlig. Men hujedamej vad roligt det är. Kören har fått inbjudan från Dalhalla att även 2016 inleda säsongen där. Konsert i början av juni. Vad säger man? Jihaaaa!
  • Jag har en rad träffar med nära och kära inbokade, sådana som jag inte träffar så ofta. Nu närmast idag.
  • Mina nya skrivarplaner är inte så oroande längre. Oron har bytts mot förtjusning över nya kontakter och nätverk. Är medlem i Egenutgivarna och två släktforskningsföreningar. I båda nätverken finns massor med kunskap om sådant som jag inte har mycket susning om. T ex vilka arkiv som innehåller sånt jag vill veta. Eller fiffiga marknadsföringsvägar. 
Jag tillbringar min tid i en hel sandlåda av glädjekorn. Men det finns smolk också. Jag har flera vänner som fått besked om allvarliga sjukdomstillstånd. Det är tungt, men rubbar inte min grundstämning av glädje.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för möjligheten att bidra med ett glädjekorn i din livets sandlåda!
Helgen med dig och din familj är ett glädjekorn i min! Kram, Kristina

2015-10-09 @ 11:11:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0