Vi har blivit stora för att vi är stora

För några timmar har mitt livs universum kretsat kring Kören för alla i Dalhalla. Under Sveriges nationaldag inledde vi, körens 1300 personer, Dalhallas sommarsäsong och jag har samlat ihop intrycken att förvaras i min bloggs hjärta.
 
Jag visste faktiskt inte att vi hade ett så framträdande plats i programmet som vi hade. Vi var faktiskt och på något vis huvudnumret. De medbjudna stjärnorna Juha Mulari, Sanna Nielsen och Petter hyllade oss, de hade aldrig någonsin sjungit med en så talrik kör.
 
Vi bussades kl 7:45 från vår körlokal, Filadelfiakyrkan intill T St Eriksplan och P Karlberg, till våra boenden i Rättvik och efter någon timme till platsen för de stora händelserna denna dag. Ett gäng på några hundra kom från Uppsala.
 
Det regnade hela dagen och var surkallt. Men när det väl var dags så lättade molntäcket upp.Jag, som inte kände en enda sånglärka när jag åkte iväg, känner nu faktiskt en handfull sådana som jag vill lära känna mer om tillfälle bjuds. 
 
När vi kom fram och jag klev ur bussen och tittade ner på scenen och det grönblå vattnet blev jag lite grönblå i ögat. Så mäktigt. Den känslan återkom flera gånger.
 
Bilden visar Petter och Caroline under soundcheck och rep under tak kl 14-16:30. 
 
Vi samlades på scen 18:30 och konserterade fram till 21:00. Ganska mycket folk i den välvilliga publiken, de flesta förmodligen med särskilda bindningar till någon i kören. 
 
 Caroline af Ugglas och Juha Mulari
 
Sanna Nielsen
Petter och Caroline
 
När Sanna sjöng Undo lyste vi med våra mobil-ficklampor.
 
Körmedlemmar har lagt ut youtubefilmer så här kan du lyssna på några av låtarna.
Empty room med Sanna
Mitt folk med Petter
Håll om mig med Petter
Hittar tyvärr inte någon av Juha Mularis låtar att lägga in här.
Finalen, Nationalsången mm kan du se här.
 
Dalarnas tidning skrev om oss. Lite orättvist negativa till artisterna och positiva till oss i kören, tycker jag.
 
Euforin efteråt har hållit i sig några dygn.
 
Himmelskt kul. Vi maxade vår förmåga. Låtarna har aldrig suttit så bra som just nu. Gästartisterna lyfte och berömde oss och vi sjöng allt vad tygen höll till ders ära.
 
Ganska jobbigt också. Totalt 5 timmars stillastående på betonggolv bland 1300 andra gjorde min kropp till en betongklump. Bara att fylla respektive tömma scenen tog bortemot ½ timme vardera gången och vid båda tillfällena syntes körens medlemmar som lämmeltåg utefter kanterna. Ettusentrehundra personer flyttar man inte bara så där. 
 
Jag fick nypa mig i handen för att fatta att jag var där på Dalhalla och dessutom inta denna mäktiga scen med ett applåderande folkhav framför mig. Bara att vara där var belöning nog.

Det blev goa samtal vid utebord i regn, det blev intensiva samtal under efterfesten och mysiga stunder i övernattningsstugan. Jag sprudlade som aldrig förr. Det vete fridens dar hur det gick till, men jag var faktiskt riktigt underhållande och trevlig. Och jag hade trevligt också. 

Hur det nu än var med orsak och verkan på upplevelserna, alltså om det var publiken som boostade oss eller tvärtom, så konstaterar jag att Kör-för-alla nu är betydligt större än vad jag över huvud taget fattat. Vi är inte världsbäst, men däremot kanske världsflest. Vi är så pass stora till antalet att vi blir attraktiva för kända artister. Vi är så himla många som, när vi trycker på, blåser hatten av de flesta. 
 
Med andra ord har vi blivit stora för att vi är stora.
 
PS 1 Bilderna har jag laddat ner från vår FaceBook-grupp. Nu minns jag inte alls vilka fotograferna är. Tackar så mycket för att du som la ut någon av dessa bilder och gjorde dem tillgängliga. Detsamma gäller filmerna. 
 
PS 2 Det finns naturligtvis en radda människor som gjort denna upplevele både möjlig och oförglömlig. För mig både synliga och osynliga. Till alla som på det allra minsta sätt känner sig tillhöra denna grupp riktar jag ett stort, innerligt och välment TACK. Allt har inte varit perfekt. Men det har varit stort. Och, för att citera Caroline, det är defekten som är effekten. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ok att bilderna är offentliga .. Me. Jag tycker att du kan fråga innan du tar med material som inte är ditt i blogg .

2015-06-09 @ 18:43:39
Postat av: Anonym

Jag hittade min bild i bloggen , hade du kollat av först hade det känts roligare

2015-06-09 @ 18:46:33
Postat av: Bente

Hej anonym. Beklagar. Kan antingen ta bort bilden eller skriva ut dig som fotograf. Behöver i så fall få veta. Du kan maila mig [email protected].

2015-06-09 @ 18:56:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0