25

Ja, då har man deltagit i en flash mobb. Kören för alla flash-mobbade på Vasa-museet som fyller 25 år. Vi sjöng Ja-må-hon-leva med några piruetter före under och efter själva kärnan i sången. Det var inte krångligare än att vi bara hade ett träningstillfälle innan det begav sig.

Vi samlades utanför personalentrén i vackrast tänkbara och goniga solsken. Jag kom i mycket god tid och satte mig att sola på en parkbänk i en liten trädgård som hör till Vasa-museet. Kunde kisa på fler och fler körare som samlades utanför personalentrén, förklädda till mugglare. Lite speciellt att veta att alla i folkhopen har nåt gemensamt, vi är alla körare, utan att jag kände en enda en.

Mugglare, det är en benämning på vanligt folk. Inom geocashingrörelsen använder vi begreppen cashare och mugglare. Cashare är vi som utövar geocashing och mugglare är alla andra. Alltså vanligt folk. Ordet mugglare är hämtat från Harry Potter-böckerna, tror jag. Jag har lyft över begreppet till oss i kören. Vi i kören är körare och alla andra är mugglare. Och vi körare var alltså förklädda till mugglare. Det var inte svårt.

Utanför huvudentrén fick vi instruktioner. Vi låtsades vara en stor besöksgrupp som inte tidigare varit på Vasa-museet och som först gick omkring på egen hand och därefter skulle bli "guidade" på ett nedre plan. Alla gick in genom entrén för grupper. Vi spred ut oss på entréplanet runt museet och exakt kl 15:30 höll vi koll på vår ”guide” som satte igång oss från ett plan ner. Vi sjöng från detta utspridda läge och vandrade långsamt ner till gradängerna på planet under och avslutade tillsammans i klump.

Hur det gick? Så där. Det var säkert nog både mäktigt och svajigt. Vi var inte unisona, det gick liksom inte att vara det och samtidigt gå utan att ha ögonkontakt med ”guiden”. Kanske var det en mugglargrupp som också medverkade med sitt eget tempo så det blev en kanon, vilket inte riktigt var tänkt. Men ju närmare vi kom varandra desto mer unisona blev vi. Och så plötsligt var det över. I ett slag transformerades vi alla till mugglare.

Jag kollade utställningen om vedermödorna med Vasas konservering och lommade vidare till museishopen och iväg ut i Stockholmsvimlet. Landade via Spårvagn linje 7 till Kungsan och Gudrun Sjödén där jag skulle köpa ett par brallor och kanske en sommarjacka, men köpte istället en tunika och ett par leggings.

Allt blir inte alltid som man tänkt. Men Vasa-museet fyller, som tänkt, 25.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0