Merula, med mera

Igår, efter Taube-framträdandena, såg jag utställningen Revolutionary micro gestures. Två spanska konstnärer, Cristina Lucas och Fernando Sanchez Castillo, hade gett sina kommentarer till fenomenet att små gester kan få revolutionerande samhällseffekt (kaosteori).

Castillo hade gjort Tank man, en ultrarealistisk skulptur av den man som ställde sig framför tanks på Himmelska fridens torg 1989. Han stod blick stilla och kom att stoppa tanksens framfart och sedan försvann han in i folkvimlet. Han har aldrig blivit identifierad, ingen vet vem han var. Händelsen fick enormt medialt genomslag, trots att flera tusen människor dödades.

Castillo - Tank man

Lucas har gjort videon "La libertée Raisonée" från 2009 som inspirerats av målningen "Friheten på barrikaderna” (La Liberté guidant le peuple) från 1830 av konstnären Euguène Delacroix. I videon blir friheten lynchad av mobben.

Lucas – video La libertée Raisonée

I anslutning till utställningen kunde vi besökare kommentera vår syn på demokrati. Jag skrev något i stil med detta
 
Demokrati är en paradox –
lätt förlorare vid attack,
vinnare i det långa loppet.
Så skör och stark
på en och samma gång.
 
 
För detta filosofiska bidrag kunde jag kvittera ut en alldeles egen Tank man. 


I museibutiken köpte jag både en svampkniv och en liten kanna.

Kniven köpte jag för att vara rustad omutifallatt. Man kan ju bli överfallen av kantareller igen. Kan fästas i ett bälte.
Min nyinköpta svampkniv
 
Kannan är helt underbar tycker jag. Vid min ålder har man ju allt man behöver, så det vill inte säga lite att jag ändå såg mig nödgad att köpa den. Föreställer en koltrast, om man nu vill leta något föreställande i den. Turdus merula heter den på latin, koltrasten, och jag provar att ge min kanna namnet Merula.
 
Merula - rolig och hällvänlig, en verklig skönhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0