Kulturutflykt och en nystartad process

Igår var vi två tanter kulturella igen. Det fick bli på Tjörn.

Vi kikade på ett hus möjligt att hyra nästa sommar. Det hade både förtjänster och, framför allt, brister.

Huset ligger alldeles intill en alldeles livs levande dös. Det är inte var dag man ser en sån. Vi är i trakter där historiens vingslag flaxar runt öronen. Skylten intill dösen berättade för mig att den yngre stenåldern pågick för 5000 - 4300 år sedan och delas upp i tre perioder med olika gravformer, dösar, gånggrifter och hällkistor. Dösen är äldst. Den kräver kunskap och lagarbete för att byggas och man tror att de var gravar för välbeställda.

 

Vi for till Skärhamn och lunchade på Café xx. Föredömligt finkulturellt med en välkomnande utställning av konst, konsthantverk och tematiska böcker (tema mat, natur och kultur på Västkusten) och än en gång konstaterar jag att jag har onödigt exklusiv och dyr smak. Lunchen var sisådär.

 

Sen fängslades vi av utställningar på Nordens Akvarellmuseum. Urkraft. Island i färg och vatten.

 

 

Tänk att hav och dramatisk natur kan skildras så olika.

 Denna akvarell från Island tidigt 1900-tal ställer jag mot denna film, (kommer) för att illustrera de olika konstnärliga språken. Filmen tog jag i en rumsligt filmiskt verk av Rúrí, f 1951, som heter Water Wocal.
 

Några andra exempel på sånt som fångade mitt intresse kommer här.

 

Erró, Sitting Bulls dotter från 1993 - en nutida isländsk konstnär född 1932. Tror inte den tillhörde utställningen Urkraft, men den skulle mycket väl kunna göra det, tycker jag. 
 
Den här minimalistiska stenen tillhör nog inte heller Urkraftutställningen, men nog uttrycker den urkraft, väl?
 
 
Bilder i kluster. Mums för en arkitekt. 

 

På väg till bilen ville jag kolla en båt med tre master. 

 

På väg mot masterna hittade vi fiskboden med stort utbud av fisk och skaldjur. ÄNTLIGEN. 
 

På turistbyrån skaffade vi nya kartor och så kom jag på att fråga.

– Finns ett mera havsnära någorlunda rymligt och prisvärt boende för oss nästa sommar?

 

Därmed är en process startad utan att vi egentligen pratat igenom huruvida vi vill hyra nästa sommar eller inte. Men agerandet kan kanske anses vara svar nog. Med dessa upplevelser åkte vi hem...

... och frossade i skaldjur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0