Skam den som ger sig

Jag befinner mig i ett högt beläget torp på Herrestadsfjället nordväst om Uddevalla. Torpet har Ethel och jag hyrt hela sommaren, ända in i augusti. Så här ser det ut.
 
Sommarviste 2015

Ethel är urgöteborgare, miljövän och socialt och samhälleligt kompetent och kunnig. Vill gärna köpa ekologiskt och fairtrade och närproducerat och gott. Hon har, omedvetet, värvat mig till att vilja turista bland olika gårdsbutiker där man kan köpa den ena läckerheten efter den andra. Må vara lite dyrare än på Willys, men det får man ta.

Häromdagen kollade jag runt på nätet och kunde identifiera ett antal gårdsbutiker inom en radie på 5 mil. Det var inte överdådigt med gårdsbutiker inom den radien, så den fick utvidgas till att omfatta Bohuslän. De verkade nischade på olika specialiteter och alldeles lätt att förstå utbudet var det inte. T ex kunde en gårdsbutik sälja dammode. Kläderna såldes från en gård på landet, alltså en gårdsbutik. Gårdsbutik kan också vara en butik som säljer trädgårdsmaskiner, griskött, hantverk, barnkläder, plant, antikt etc. Det där vi såg framför oss, t ex närodlade ekologiskt odlade grönsaker, goda ostar, intressanta bröd och kex, sylt och saft, öl, rökt kött, korvar, honung, det var inte så lätt att se vad respektive gårdsbutik erbjöd.

Lite skönt var det då att hitta E. K. Logisk handel inne i centrala Uddevalla. Dit kunde vi fara första dagen och lägga en grund av de där ekologiskt och solidariskt producerade läckerheterna. Så kunde vi ta de övriga gårdsbutikerna allt eftersom.

Efter ett besök på Bohusläns museum, där åtminstone jag fick den översiktliga geologiska och kulturhistoriska överblick jag ville ha, begav vi oss köpsugna per fots till E K Logisk handel. Men vi tappade hakan. Den var stängd till slutet av juli. BESVIKEN! I grannbutiken Bodyshop kunde de berätta att butiksinnehavaren faktiskt stängde just idag. Men vi fick tips om ställen nära Ljungskile. Jag kände igen butiksnamnen från min research på nätet.

Så vi körde till Ljungskile och hittade till väl skyltade Kärrstigens gård. Det var ett stort ställe för att vara nära och ekologiskt, så åtminstone jag gick in med köplusten i högsta hugg. Där fanns flaskor och byttor, sylt, ostar och kött, godis och jag vet inte vad. Stället var fullkomligt nerlusat med pyngle. Teddybjörnar, korgar, ute- och innemöbler, kristallkronor, korgar, rosetter och krimskrams. Och var fanns det närproducerade? Ingenstans. Där var franska och italienska ostar, godis och sylt från världens alla hörn, oljor och vinäger från Sydeuropa (vilket inte är något att säga om). Och så hemskt mycket ekologist och fairtrade var det inte heller. Det blev bara en flaska balsamvinäger och olivolja och lite parmaskinka för vår del.

Vidare till nästa. Det skulle finnas en man som stod i en husvagnsliknande "kiosk" och sålde så länge det fanns folk ute. Jodå. Vi hittade honom med. Hos honom kunde vi köpa lamm från Nya Zeeland, entrecote från Brasilien och ytterligare något från långtbortistan. Han berättade att det närproducerade blir osäljbart dyrt. Det blev i alla fall några traktens ägg köpta.

Vi började ana att det där med gårdsbutiker som säljer närodlat kanske inte finns i något överflöd eller kanske inte alls finns. Turistinformationen luras. Eller så har jag läst som en kratta.

Vi tog en tur till COOP och jag intog en lärande hållning. En helt ny värld öppnar sig. Ekologiskt svenskt, helst riktigt närproducerat och i övrigt fairtrade begränsar utbudet ”en aning”, om man så säger.
 
På det hela taget går det inte så bra för oss. Alltså inte med den grönt etiska OCH kulinariska målsättningen. Men trevligt har vi och vackert är vädret och grisskär är huden. Och skam den som ger sig.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men då måste du väl varit väldigt impad av Grön Ko på vägen till Västkusten? Är inte det precis vad ni letar efter (dock lite långt bort nu...). /Cissi

2015-07-02 @ 09:55:15
Postat av: Bente

Jo

2015-07-02 @ 09:58:35
Postat av: Bente

Dessutom tur att jag på Grön Ko köpte med mig lite, som vi knaprat på hittills.

2015-07-02 @ 09:59:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0