Koloni-alism

Under mina eftermiddagspromenader går jag omkring i närområdet och försöker förstå vad jag ser. Och hör.

Det byggs en massa. Fina hus, arkitektoniskt intressanta hus, villor, palats, radhus med finansiärer som inte räds kostnaderna för vackra markbeläggningar, mosaiker, sniderier, fontäner, pooler, tuktade trädgårdsanläggningar etc. Jag måste ha förstummats av prakten för jag hittar inte en enda bild tagen på det ståtfulla, nu när jag ska blogga om saken. Dock hittar jag bilder på nybyggda bostadsområden, tagna på håll. De verkar vara mono-kulturer, dvs innehålla bara boenden. Inget av verksamheter eller service. Det får mig att vilja veta mer om hur stadsplanetankarna går hos planerarna.
 
I närheten av vårt campus byggdes det radhus i rött tegel, men det bygget verkar ha avstannat tvärt. Det ser ut som en hålig värld med armeringsjärn som sticker upp och vegetation som håller på att invadera byggnaderna. Det vittnar om hastigt avbrutna satsningar, kanske pengar som tröt.
 
Ett avbrutet byggprojekt nästgårds vårt campus.

Dominerande intryck är dock utvecklingskraften. Stora skyltar berättar om det ena stora glassiga byggprojektet efter det andra.
 
Det är nytt folk som flyttar in. I kolonier. Här i Marbella-trakten finns en svenskkoloni eller en norden-koloni. De är glada i att ha varandra, talar samma språk och har liknande kulturell bakgrund. Ju fler de är desto mindre blir behovet av att assimilera sig. Därför tipsar man om varandra.

De bildar ett samhälle i samhället med servicefunktioner och butiker som vänder sig till de sina. Svensk hårfrissa, restauranger med svensk mat, svensk tandläkare, läkare, friskvård, hemtjänster och hemservice.
 
Tidningar på svenska riktade till sina egna om att leva på Costa del sol. 

De bildar den moderna varianten av koloni, som blir till kolonialism. Jag kan bara föreställa mig att spanjorerna tycker ett och annat om den saken. På samma sätt som vi tycker ett och annat om främlingar som kottar ihop sig i Sverige och alls inte assimilerar sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0