Flyt

Under eftermiddagarna har jag framför allt krupit in i mitt kylslagna arbetskrypin, som jag visat i bild tidigare. Först gick jag som katten kring het gröt, men nu ska i sanning sägas att jag jobbat upp ett svårstoppat flyt.
 
Jag redigerar text, ger min kollega kommentarer om varför jag gör si eller så, gör illustrationer eller bildskisser, skannar, beskär och fixar till i bildbehandlingsprogram, konverterar från TIFF till JPEG och lägger in i en bildmapp och därifrån hämtar jag bilden till Indesign-dokumentet. Där är det är också en räcka delmoment innan bilden verkligen ligger där den ska i rätt storlek. 
 
Allt det där har jag alltså fått flyt på.
 
Min arbetsplats. Till vänster en trave med illustrationer, rakt framför mig manus som jag bearbetar, sida för sida, de färdiga sidorna lägger jag upp och ner till höger, och så datorn, en hög med pennor, dagbok och skanner. That´s it.
 
Hittills har jag lagt in drygt 30 illustrationer vilket är ca 30 % av hela bokens bildbehov. 
 
Det är inte utan att jag blir lite stressad av att tiden rinner iväg. Vi har paserat halvtid av vistelsen här. Jag har flera dagar nästa vecka då är ute och reser och inte kan sitta ostört och jobba. Och veckan därpå åker vi hem. Nu får jag lita till att jag har flyt i arbetet och vara nöjd även om jag kanske inte hinner i mål. Mål är att ha gjort en gedigen genomgång av hela boken. 
 
För att boosta mig själv vill jag poängtera att jag faktiskt jobbar mer än heltid i det jobb jag inte skriver om, är författare på drygt halvtid och dessutom får till en del fritid. Bra att det blir nåt gjort över huvud taget. Och som sagt, nu har jag flyt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0