Om att gifta bort sin son

I flera dagar har jag kunnat berätta om helgens upplevelse då pappa Janne och jag gifte bort vår son. För det var nu i helgen som det skedde. Max och Mimmi blev make och maka, herr och fru Lundkvist.
 
Ja, jo, jag vet. Det är ett ålderdomligt uttryck som minner om andra tider och som kanske främst avsåg företeelsen att gifta bort sina döttrar. De som var omyndiga och som skulle överlämnas i en annan förmyndares händer.
 
Jag har inget med Max´ utomordentliga val av fru att göra och han har definitivt varit sin egen sedan många många år. Ja, han har nog varit det i hela sitt liv. Skulle han giftas bort mot sin vilja, tror jag vi föräldrar skulle fått det hett om öronen.
 
Men uttrycket sitter liksom bra i munnen. Jag menar inte det jag säger fast det känns så gott att säga det. Jag har gift bort han.
Inbjudan till bröllopet pryddes av den här teckningen av Elvira Fallsdalen. Notera lilla Winky mellan dem.
 
Det var ett gemytligt bröllop i en loge på Tängsta gård ca 4 mil väster om Västerås. Ett tag var det också ett spännande bröllop, för vigselförättaren dök inte upp. Han hade kört vilse. I den stunden, har det berättats mig, blev både brud och brudgum lugna och började fundera på plan B. En av deras vänner fick till och med frågan.
 
- Kan du improvisera och vara vår vigselförättare, om inte den vi anlitat dyker upp? Ja, jo, det kunde han, som den erfarne lajvare och improvisatör han är. Lajvare var för övrigt nästan alla bröllopsgästerna ur vänkretsen.
 
Men den egentliga vigselförättaren kom och brudparet kunde tåga upp för logens ramp och uppför en trapp följd av Max´ tre treåriga syskonbarn, dagen till ära som brudnäbbar med blommranka i håret och därefter alla vi andra. Akten var åt det traditionella hållet med litet tal, å så sa de ja, och sen sjöng en kompis så näsduken fick se dagens ljus och sen gick de ut och vi kastade ris. 
 
Fotande vid en lagårdsdörr
 
Brudens bror Henrik, brudgummen Max, bruden Mimmi, brudens far Jan och mor Birgitta Melkersson.
 
Festen
Det åts och dracks och dansades folkdans. Själva dansen föregicks av sedvanlig brudvals och en stunds förträfflig dansskola och innan dans och snack kom på gång på allvar. Nu kan jag dansa slängposka (light).
 
Tv. Ett svårfångat motiv, tre syskon Lundkvist (mina fina barn) Max, Ola och Tuva. Th. Honnörsbordet med brudpartet som får pratbesök av Ola, Cissi och Tyra
 
Dagen efter
Många av gästerna övernattade på logen, bl a jag själv. Jodå, lite kallt var det allt. Vi samlades för brunsch på söndan. Jag roade mig med att gå runt och fota då, bilderna säger lite om kalasets karaktär.
 
 
Många prylar att hålla rätt på för tvillingfamiljen.

Presentbordet. Eklekticistiskt (stilblandande) personligt mode.
 
Nöjda festprissar. Rustika ölöppnare.
 
Mycke disk. Vackra präntade rader. Många fina tal. Henrik och Tuva höll sina förstagångstal med den äran. Vuxenpoäng!
 
Janne (alltså pappa Max) höll tal som allitteration (stavrim) och drog ner brakande applåder.
 
Vilket härligt minne. Det är trevligt att gifta bort sin lycklige son. Tack Birgitta och Jan för allt vad ni stod för och tillförde. 
 
Själv är jag också lycklig över att både ha kunnat filma och lägga ut filmerna så att du kan få se både intåg och brudvals. Missade du dessa detaljer får du skrolla tillbaka och klicka på de markerade orden, och sim salabim!  De, ni!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0