Som man frågar får man svar

En av nyheterna nu på morgonen var en SIFO-undersökning som SVT beställt. Vad tycker folk om omfattningen på invandringen? Med några svarsalternativ, för få, lagom, för många. Undersökningen visar att svenska folket säger att missnöjdheten ökat jämfört med tidigare års undersökningar. Framför allt män tycker så.

När nyheten basunerades ut flådde jag runt med dammsugaren. Med min ansträngningsastma fick en hostattack så jag kräktes (slem).

Som man frågar får man svar, tänker jag. Det finns inget problematiserande eller analyserande i frågan som motsvarar verklighetens komplexitet I princip lyder frågan Hur missnöjd är du med invandringen och då får man missnöje som svar. Fast frågan är inlindat neutral - Vad tycker du om omfattningen?

Undrar hur det skulle bli om man frågade efter värden som tillförs i och med invandringen, typ - Tillförs Sverige positiva värden av invandring? Mycket, lagom, lite. Och så skulle det ge upphov till dialog om vad vi menar med värden.

Nu är jag lite aggressivt på hugget och tycker att SVT har ett ansvar för de processer de drar igång med att genomföra den här undersökningen, den bidrar till ökad främlingsfientlighet. SVT behöver tänka igenom det faktum som ligger i att som man frågar får man svar. Och att man får mer av det man intresserar sig för.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0