Snopet och jätteroligt

Jag har varit med om något i hästväg på sistone. Den passionerade Bente har fått stimulans och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra av mig.

Kontakten med Gapminder gav mig en gåva. Jag gick igång på sånt jag tyckte var ohyggligt roligt och stimulerande (läromedel) och kunde med lätthet tänka mig framtida arbetsuppgifter av permanent slag. Under vissa villkor.

Likväl är det nu troligt att vi avvecklar samarbetet. Det ser ut att falla på de där ”vissa villkoren”. Sånt händer, inga hard feelings över det. Det ska stämma från båda håll för att det ska bli bra. Och det var väl för bra för att vara sant att ett förfluget mail från mig skulle leda till flerårigt samarbete med ett av de mest kända varumärken som Sverige kan ståta med. Men lite spännande har det allt varit.

Gåvan till mig själv är att jag är still going strong vad gäller att känna liv och lust för något. Det var ett bra tag sedan. Nu sitter jag med en undran om hur jag ska förvalta den här gåvan.

Jag tog med Max (sonen) på vårt möte i april för att lyfta fram den kompetens han representerar, nämligen utveckling av pedagogiska spel för skolor. Gapminder blev stört förtjusta i Max kompetens. Med rätta. Nu har Max avtal om läromedelsutveckling åt Gapminder åtskilliga månader framöver, kanske längre än så. Han har arbetsuppgifter som passar honom extremt bra till arvoden han aldrig sett maken till under hela sitt arbetsliv. Han är nämligen van att leva fattig som en kyrkråtta.
 
Han kreerar spel som förklarar komplexa skeenden och hur individuella beslut och beteenden under vissa livsbetingelser får globala konsekvenser och trender över tid. Med dessa spel blir befolkningsutvecklingen begriplig, eller genusordningen eller vad det nu kan vara som spelet avser. Jätteintressant. Han är smått genial, den där Maxen.

För mig är det här utfallet både snopet och jätteroligt. Snopet att inget spillde på mig den här gången trots att initiativet var mitt. Finner mig rejält omtumlad tillbaka på ruta ett. Jätteroligt är det att Max får riktigt goa intellektuella utmaningar och pengar i fickan. I känslornas vågskålar väger det jätteroliga över alltmer. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0