Gädda i vassen

Jag är superstressad och misstänker att det är den stundande ögonoperationen som gör mig extra hispig. Det är som om jag inte kan räkna med ett normalt liv efteråt. Och då vill jag för mig själv framhålla att den operation jag ska genomgå är den vanligaste och säkraste som görs i Sverige och att de flesta är arbetsföra dagen efter.

Igår hade jag en sån där dag då jag bara ville grina och tyckte att allt går mig emot eller - framför allt - kommer att gå mig emot. Och att jag är Sveriges mesta looser.
 
Igår började jag också att boka träffar med mäklare för förutsättningslösa samtal och lägenhetsvärdering. Redan nu på fredag kommer den förste. Därför ska jag både snofsa upp lägenheten och putsa fönster tills dess. Det ger mig en känsla av att nu händer det och att det liksom inte går att stoppa. Katastrofhjärnan aktiveras:
  • Jag kommer att sitta med en såld lägenhet här i Göteborg utan att ha hittat ett bra alternativ i Stockholm och jag kommer att vara halvt blind.
  • Jag kommer att ha hittat ett superalternativ till boende i Stockholm som halverar min boendekostnad, men förvägras lån. 
  • Just när jag flyttat lossnar det på jobbfronten i Göteborg.
  • Etc.
- Säg mig, hur får man katastrofhjärnan att lugna ner sig?
 

Så här säger den coola Bente, som liksom flyttat ut ur min kropp och hjärna, står på behörigt avstånd, men som svarar på direkt tilltal:

- Det är ju faktiskt så att du bestämmer själv om och när du ska flytta och till vad, förutsatt att du beviljats nödvändiga lån. Utan lån förändras bilden, men du är inte "stuck", kan bara inte välja lika centrala Stockholmsalternativ. För att lugna ner stormen i vattenglaset ska du nog inte fatta några avgörande beslut om ditt boende förrän efter operationen. Ta ett steg i taget. Se först till att få en förbättrad syn. Ordna sen med alternativt boende. Du har inte bråttom. Snarare tvärt om. Take your time och njut av upplevelsen av att planera ditt framtida boende.

- Men då kanske jag missar den där fina Nockebylägenheten?

- Ja, ock? Hur vore det om du lekte gädda i vassen ett tag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0