Tågen letter

Idag genomfördes synundersökningen för att jag ska få nya glasögon och ett klarsynt liv. Starroperationen gjorde att jag nu ser ca 4 dioptrier bättre än tidigare, och nu behöver jag glas på -2,75 och viss korrigering för astigmatism för att få fullgod syn.

Jag råkade komma stressigt inflåsande en timme för tidigt och ägnade mig åt att i god tid välja glasögon. Noteringarna om vilka bågar jag valde i februari, då det hela med mina ögon rullades upp, fanns inte kvar längre, sade dom.

Jag valde och valde och valde. Till slut bestämde jag att jag ska köpa två par, ett par progressiva glasögon och ett par progressiva fotokromatiska glasögon. Med det menas vanliga glasögon som blir solglasögon vid ljusbestrålning. De mörknar alltså med ljuset. Jag har haft såna förr och det är rätt behändigt.

Efter genomförd bolagsförsäljning med en dagsfärsk hög med pengar på kontot kände mig liksom lite rik och tyckte jag att va fan, jag unnar mig att ha två par riktigt bra glasögon.

Ärtiga skulle de vara. Jag provade och provade. Bågarna låg i drivor framför mig. Jodå, de var väl bra, men…

Jag hade smakråd, Ullis och Cici, med mig i februari då jag provade ut ett par knallröda modernt runda i formen och ett par klarblå fyrkantiga. Nu fick jag inte till det riktigt, inte så det sa klick. Men till slut valde jag mellan tre bågar, där ett par skulle uteslutas.

Så var det dags för undersökningen och den gick ju snabbt och smärtfritt. Och se, optikern hade notering om vilka glasögon jag valde då. De var undanlagda i ett skåp och fanns kvar. Nu fick de komma med i den slutliga valprocessen, och ja, det var liksom klart. De undanlagda bågarna vann mitt gillande även nu. Och därmed blev jag nöjd med den där klick-känslan.

Smolk i bägaren var att priset nu var det ordinarie, inte som öppningserbjudandet från februari. Det blev ca 2 000 kr dyrare nu. Men va fan. Jag e ju rik.

Ett annat smolk är att glasögonen inte blir klara förrän om tre veckor. Jag som trodde jag skulle få glasögonen i slutet av veckan. Så lite besviken är jag allt. Men mest av allt är jag nöjd med att jag fick de bågar jag ville ha och att jag kommer att få 100% fullgod syn om ett tag. Inte illa jämfört med den ledsyn på 10% jag gått med sedan operationen. Inte undra på att jag känt mig som ett blindstyre.

- När allt kommer omkring kan man säga att dimman lättar. Eller som det heter på danska, Tågen letter.
 
- Carl Nielsen har i ett musikaliskt verk Til Moderen komponerat ett underbart flöjtstycke, som heter Tågen letter, här i ett klipp på Youtube. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0