Samoj

I tre dagar har jag rått bot på barnbarnsabstinensen genom att vara samoj (=farmor) i Karlstad. Värmeböljan har varit som den varit på sistone, närvarande och intensiv. Vi har badat. Och då menar jag verkligen badat. Och cyklat.

Vi var först på stranden kl 9 på morgonen vid lilla sjöbadet för ett förmiddagsbad. Lunch hemma (eller på stranden), hem och sova middag, sen ut igen till badet i älven ända fram till middag. Gärna cykeltur både till och från älven och så en cykeltur i kvarteren före maten. Och gärna efter också. Tyra, barnbarnet, har en sån där trehjulig cykel med stång, så turerna kräver en vuxen assistent som motor. Hittar gör hon själv och hon har ett stort omland fullt med kompisar att ha koll på.

Hon vaknar pigg och glad på morgonen med hållningen att nu startar en ny härlig dag. Men det gäller att inte såsa med frukosten, som är en onödig syssla före badet.

Mitt barnbarn Tyra är ett utedjur, ett baddjur och en cykelentusiast. Grundtrygg och viljestark. Och så har hon en välvädrad, välbadad, nöjd och något utsjasad samoj.
 
Ja alltså, det kan se ut som att det var Tyra och jag som badade och cyklade och härjade på. O nej då, det var hela familjen som semestrade. Mamma, pappa och Tyra och jag hängde liksom med som en svans i deras höga och lugna semester tempo. Alltmedan Tyra gav uppmuntrande tillrop till sin samoj.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0