Bente söker bostadsrätt i Stockholm

Nu har jag skyltat på Facebook vid två tillfällen att jag letar boende i Stockholm. Först visade jag på ett stort arkitektritat radhus tänkt för ouppnåeligt (?) kollektivboende. Igår visade jag på min lägenhet som möjligt bytesobjekt med en likvärdig i Stockholm.

Nu märker jag att detta är förvirrande för mina läsare och därför skriver jag en blogg rätt upp och ner om vad jag faktiskt söker.
 
- Alltså, det är inte så att jag farit med osanning, det är bara det att jag inte skyltat med mina förstahandsval. Här kommer beskrivningen av det jag verkligen vill.
 
Jag söker
  • bostadsrätt, en tvåa eller trea med öppen planlösning
  • i karaktärsfullt område med bra kommunikationer
  • någorlunda centralt i Stockholm, gärna inom en cirkel som begränsas av av Hässelby, Vällingby, Solna, Norra Djurgården, Nacka, Saltsjö-Boo, Enskede, Årsta, Hägersten och Liljeholmen. Drömmen vore att kunna bo i t ex Hjorthagen, Örnsberg, Aspudden, Hässelby eller Nockeby.
  • arkitekturhistoriskt intressant område och byggnad
  • med låg månadsavgift, för att kunna sänka min bokostnad till under 5 000 kr/månaden
  • till ett pris understigande 1,45 mille
  • nu i höst nån gång, eller till våren
Det finns ett aber. Jag är sisådär en mille kort för att kunna välja och vraka. Min kommande pension är av blygsamt slag, så jag behöver vända på slantarna. Hoppas kunna jobba lite de närmsta åren för nöjes skull och för att få guldkant i tillvaron.
 
Det är nu kreativiteten sätter in. Lägenhetsbyte? Kollektivboende? Mycket mindre lägenhet, bara med en sovalkov? Utökat geografiskt sökområde?

Självklart umgås jag med andra boendealternativ. Kungsägen, Upplands Väsby, Märsta men också Västerås där jag har en son. Jag vet att jag kommer att kunna skaffa mig ett bra boende på ålderns höst. Det är bra en frågan om hur nära önskeprofilen jag kommer. Och så tänker jag på ordspråket Den som söker, hen finner. Å vet du, än så länge går jag med en känsla om att jag kommer att lyckas. Alltså att lyckas med det till synes omöjliga. Dvs att tro på ordspråket. 
 
- Då vet du vad Bente söker... Jag kommer att vara hur tacksam som helst för hjälp på vägen.
 
- Men varför Stockholm?
 
- Så här tänker jag om det. Jag söker mig till en plats där jag har många släktingar och vänner och där det borde vara lätt att skapa ett nytt liv. Jag har två barnbarn i Stockholm och det är lätt att ta sig från Stockholm till övriga barn och barnbarn. Därför vill jag helst flytta till Stockholm.

Kommentarer
Postat av: ruth

Spännande att följa ditt bostadsletande Bente. Har du övervägt att kika efter lokaler (som inte är bostäder idag). Det finns en trend att "bostadisera" kontor och andra lokaler i Stockholm. Tror man kan komma över sådana objekt till helt andra priser.

Hoppas vi ses på Tesseträffen i september...

2014-07-25 @ 08:43:13
Postat av: Bente

Tusen tack för tipset.
Jag kommer till Tesseträffen.
Kram

2014-07-25 @ 09:07:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0