Bolagslös

Idag har det då skett. I juridisk mening är jag idag bolagslös.
 
  
Det har jag manifesterat genom att klippa sönder mitt Visa Business Card, som jag förnyade före semestern och som inte ens tagits i bruk. 
 
- Snyft, hej då, bolaget. Det har varit trevligt att ha dig i de två och ett halvt år som du existerat som aktiebolag i min ägo. Du har varit med mig i företagandets uppgång och nu är det dags att klippa banden så du slipper fara illa av företagandets nedgång.
 
- Jag önskar dig all välgång med din nya ägare. Hen kommer att ta hand om dig så att du känner dig både välkommen, bekräftad och nyttig. Du kommer att döpas om för att passa in i din nya familj. Ja, för du kommer att ingå i en hel liten företagsfamilj där ditt nya liv redan har en mening. Inget av detta kunde jag erbjuda dig. Med saknad släpper jag iväg dig till ett bättre liv och med nöjdhet konstaterar jag att jag personligen blev rikare på kuppen. Pengarna kommer väl till pass nu när jag siktar på en bostad i huvudstadstrakter.

Jag tycker att det är en bra liknelse. Det känns lite som att släppa iväg ett barn som nu klarar sig bättre själv på egen hand. Det är både sorgligt och glädjande. Samtidigt. Och som förälder står man där, lite handfallen, och undrar – Hur blir det nu?
 
- Ungefär så är det för mig att bli bolagslös.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0