Bokal

Jag lär mig hela tiden. Inom området kreativt bostadsletande har jag just lärt mig ett nytt ord. BOKAL.
 
Det är termen för en bostad kombinerat med lokal för en verksamhet. Det kan vara kontor, ateljé, liten verkstad eller liknande. Det var tidigare en naturlig form att vissa näringsidkare också bodde intill sin näring. Det har dock varit trassligt med hur lokaliteterna ska bedömas skattemässigt.
 
Nu är företeelsen på väg tillbaka. Det finns vissa, om än svaga, politiska strömningar som vill gynna skapandet av bokaler.
 
- Toppen, tänker jag. Det skulle passa mig.
 
Egentligen har jag väldigt länge bott i bokal. Det gjorde jag i de olika husen i Härnösand och det har jag gjort hela tiden i Göteborg, även om jag också haft tillgång till kontorslokal på stan. Flera av mina vänner har bott i sin verksamhet. De har varit konsthantverkare, konstnärer, konsulter etc. Så värst nytt är alltså inte företeelsen. Men ordet är nytt för mig.
 
- Bokal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0