Finansieringsfråga

Idag har jag gjort något gruvsamt med ett resultat som tar tag i mig på ett omvälvande sätt. Vilket inte är så farligt, då jag är en förändringsbenägen person.

Jag har plockat bland försäkringspapper och särskilt försökt förstå vilken pension jag har att se fram emot och när. Man kan säga att jag nu vet mer om hur mitt framtida liv ska finansieras. Jag vet vad som är plan A, B och C.

Plan A är att det flyger stekta sparvar i mun på mig. Alltså att jag ramlar på ett stort fett välarvoderat jobb något år framöver. För tillfället verkar sparvarna ha väjt av åt annat håll.
 
Plan B är att gå i pension tidigare än jag tänkt. Typ ganska snart, inom ett år, kanske till och med nu i vår. Inte alls en oäven tanke. I alla fall de första 5 åren.
 
Plan C handlar om att finansiera tiden därefter så att det ger ett värdigt liv med någorlunda bibehållen levnadsstandard, vilket jag tycker jag är värd. Jag har enkla vanor och inga dyra ovanor. Och se, ja har en idé för plan C också.
 
Nu ska jag bara kolla allt i tankesömmarna några vändor till och be förståsigpåare om hjälp.

När allt kommer omkring är livet bara en finansieringsfråga. Och det tycks mig som att mina kreativa frihetsgrader kommer att öka framöver, tills åldrandet sätter sina hårt begränsande klor i mig.
 
Riktigt bra känns det. Fast ovant.

Kommentarer
Postat av: Ingela

Hej Bente, ville berätta att jag har bestämt mig för att gå i pension detta året finanserna får lösa sig på ett eller annat sätt då pensionen minskar. Den dagen den sorgen:-)

2014-01-28 @ 16:52:21
Postat av: Bente

Ingela. Vi har nåt att prata om.

2014-02-04 @ 12:27:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0