Nyval och HIV

Nu har det slagit runt för min natthjärna. Den verkar ta itu med de verkligt omvälvande händelserna. Så här i nyvaket tillstånd inser jag att det här med nyval är sant. För det sa Stefan Löwén redan i förrgår. Men det här med HIV?

Nyval
Den 22 mars ska vi svenskar få tala om vart regeringsskåpet ska stå efter senaste tidens tumult och omöjliggörande av styrfart i regerandet.

Med mitt ringa politiska förstånd tycker jag det verkar som den enda vettiga vägen. I ett unikt parlamentariskt läge där blocken inte kan eller vill samverka och där ett stort, men inte största, parti (SD) bestämt sig för att fälla båda blockens budget, dvs handlingsplan, i regeringsposition. Då må ju de regerande gå tillbaka till svenska folket och säga, det här funkar inte, gör om och säg hur ni vill ha det nu rå. Och vi väljare behöver ta ansvaret för att ge goda förutsättningar för regerandet.

Vad jag inte vet är om nyvalet gäller alla delar, alltså riksdag, landsting och kommun eller om det bara är riksdagsval. Något får mig att tro att det är det senare. Alltså bara riksdagsval. Och hur blir det då? Det finns ju kommun- och landstingspolitiker som avstått poster för att sitta i riksdag och regering. Med ett helt annat valresultat blir de liksom utan. Och inte bara de. Vi blir utan deras kompetens. Eller?

HIV
Alltså, i min brevlåda låg ett brev från Landstinget där det stod att resultatet av provet (vilket prov?) var positivt för HIV. Punkt.
 
Jag fattar ingenting. Jag har aldrig misstänkt det, inte utsatt mig för att kunna bli smittat på jag vet inte hur många år, inte låtit mig testas och så plötsligt får jag ett sånt brev. Från ingenstans, känns det som.
 
Det är omvälvande information. Inget att bara ta som en klackspark. Ja, jag vet ju att HIV idag inte är omedelbart dödlig, att bromsmedicinerna gör god och långvarig nytta, men också att det visst kan vara problematiskt med att bära på HIV. Ständiga kontroller, om inte annat. Det är inte samma sak som att vara HIV-fri. Dels finns visst problem och dels finns oron.
 
Jag förberedde mig själv på att gilla läget och jag förberedde mig på att och hur jag ska meddela mina nära och kära. Så här före jul och allt. Stön.

Sanndröm och falskdröm
Till skillnad från nyvalet, som är som en ond dröm, fast sann, så är HIV-beskedet en ond dröm, bara. Och vad i fridens dar gör den drömmen i min hjärna? Jag bara undrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0