Undrar så

Tuff tuff. Sitter på tåget till Stockholm för att ta hand om tvillingarna på egen hand medan föräldrarna ägnar sig åt sig själva över helgen. Det är dem mer än väl unt och det är mig väl unt att få umgås med mina barnbarn på tu man hand.

Tankarna går till hur vi ska använda tiden vi har tillsammans. Det är uteslutet att bara vara i lägenheten, den där ettan i Solna som de bor i. Vi måste ut och uppleva något. Gärna något nytt, dit vi inte varit förut eller i vart fall inte så ofta. Det måste vara något som fångar deras intresse. Vi kan gott resa en bit, för då sitter de fastspända i sin tvillingvagn.

Så långt är det enkelt att planera. Väl på plats ställer jag vissa krav. Nu hopar sig frågetecknen. Den stora frågan är vart?

Saken är nämligen så här. Damerna är rymningsbenägna. De har mycket spring och klätter i benen och de drar gärna iväg, längre och längre bort. Det är heller inte precis så att de kommer när man ropar. Snarare tvärt om. Om jag ropar springer de än längre bort. Åt var sitt håll.

Ja, jo, jag kan ha sele på dem – och det tänker jag också ha. Men de uppskattar inte att vara fjättrade, så det där med att använda selen är en absolut nödlösning.

Frågan är därför vart jag kan bege mig med dem så att vi alla får tillvaron att funka. Det ska vara roligt för snart 3-åriga damer med brett intressefält, det får inte vara häftig trafik i närheten, de får inte kunna drunkna. Helst ska det vara ordentligt inhägnat, så att jag kan slappna av och inte bli så där nervöst mormoraktig.

Jag har uppdragit åt föräldrarna att tänka ut lämpliga utflyktsmål. Undrar så vad de kommer fram till. För jag vill kunna överlämna två små damer till föräldrarna efteråt och tacka för lånet.

Kommentarer
Postat av: Ida Berglund

Jag hittade följande när jag googlade inför vår Stockholmstripp med barnen (2 och 4 år) i sommar:

http://livetfrandenljusasidan.se/2014/06/02/kataach-leklandet-med-karlek/

http://livetfrandenljusasidan.se/2014/04/26/tyresta-och-tjaderstigen/

http://livetfrandenljusasidan.se/2014/04/25/indianparken/

2014-08-08 @ 22:09:22
Postat av: Bente

Tack Ida, idel bra tips.
Tuva o Leo föreslog Hunnebergsparken nära där de bor. Men jag vill ju ha lite variation själv också, så jag har just tänkt ut Aquaria vid Liljewalchs och lunch på Blå Porten, som ligger inne på en gård, alltså inhägnat.
Dina tips ska jag spara till senare. De verkar jättetrevliga alla tre.
För övrigt undrar jag hur du hittat min blogg.

2014-08-09 @ 09:26:11
Postat av: Ida Berglund

Bild-googlade för några år sedan, minns inte längre på vad och då dök det upp en bild av dig eller om det var Tuva vid Jens kvarn/vattenkraftverk och bilden hörde hemma på din blogg.

2014-08-31 @ 21:09:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0