Om att ge sig in i bostadsmarknaden

Jag fortsätter att grubbla över temat i föregående blogg och återkommer när jag tycker att jag kommit fram till nåt. Vilket inte kommer att vara nåt nytt, men det kommer kanske att vara insikter mer förankrade i min egen erfarenhet.

Under frukosten vid TV-soffan annonserades att strax kommer samtal om bostadsköp. Jag vässade uppmärksamheten. Det är något för mig.

Till slut, efter nån reklamvända och annat småprat kom så husköpsexperten. Hon skulle komma med goda råd. Jag satt som en hund i väntan på godisbelöning.

Efter en introduktion om att bostadsmarknaden är hetare än någonsin, åtminstone i storstadsområdena, att antalet besökare på Hemnet slår rekord och att det är rekordartat få objekt till salu, drog hon slutsaten att det därmed är säljarens marknad. Så var det dags för råden:
  • Se till att välja med hjärtat. Husköp är inte bara en investering, man ska faktiskt bo och trivas där också, kanske länge. Välj heller inte bara med hjärnan.
  • Spara till handpenningen.
  • Kontakta fler banker – det är lätt att låna. Rörlig ränta är i långa loppet alltid fördelaktigt. 
Ja, det var ungefär det hon sa. Eller, för att vara sanningsenlig, det var det jag hörde. Det lämnade mig med en tomhänt känsla och aningen av att vara dum-förklarad.
 
För att vända besvikelsen skulle jag kunna säga så här. På ett generellt husköparplan är jag väl uppdaterad med villkoren och marknaden. Jag kan en del om det här.
 
Jag börjar dessutom bli redo att ta tjuren i hornen. Och det ska ske snart. Inför det är jag som Bambi på isen. Jag känner mig rädd för att sitta utan bostad om ett tag, otrygg med att hitta ett bra och prisvärt boende med hyfsat läge inom rimlig tid, och jag jobbar aktivt med egen-peppning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0