Skuld och halleluja-jubel

Jag har för vana att lyssna på alla sommarprogram. Det är ett sommarnöje som jag delar med många.
 
Däremot är det sällan jag lyssnar i direktsändning. Det gjorde jag igår med Kakan Hermansson, som värmde upp mitt hjärta för HBTQ-frågor. Hon beskrev den aktiva okunskap och strukturella motstånd som omgärdar dessa frågor och människor, ja till och med det aktiva hat det får utstå. Mitt eget ointresse är egentligen en passivitet som gör att jag är del i det strukturella motståndet. Skulden tynger och ja, den får jag bära.
 
Det finns mycket här i världen som jag inte gör något åt. Jag väljer att vara rätt nöjd med det jag faktiskt gör, vilket är en så kallad droppe i havet. Det här skuldtemat grubblar jag en del på och kommer förmodligen att återkomma med en blogg om det. Behöver bara tänka lite mer på saken.

Nu idag har jag lyssnat på Sommar med Agnes Wold från 11/8.
 
Jag tror min själ att jag är rörd till tårar. Både för den historiebeskrivning hon gav om hur akademikerkvinnor strukturellt förfördelades, alltmedan det spreds (och sprids) myter om kvinnliga forskares osjälvständighet, deras ofokusering då de bildar familj och blir mammor, att de är så få så det finns inte så stort urval till forskningstjänser, etc. Och för den hållning hon propagerar för oss nutida levande människor.

1. Det borde krävas samma vetenskapliga grund för de råd som ges av det offentliga, typ kostråd och barnavårdsråd, som det krävs av mediciner som lanseras. För de kan ha samma förfärliga konsekvenser. Som exempel ger hon det råd som gavs om att spädbarn bör ligga på mage – vilket medförde drastisk ökning i plötslig spädbarnsdöd. Eller rådet att med amning länge till våra babysar undviker man allergier. Det menar hon är helt fel. Liksom att rådet att städa noga och undvika husdjur inte alls leder till minskad allergirisk. Det är snarare tvärt om.

2. Ett råd till hur vi föräldrar ska kunna förhålla oss till goda råd om våra barn då vi känner tvivel och tveksamhet, då de skaver mot vad som känns rätt. Skulle min anmoder på stenåldern kunna följa rådet? Om svaret är ja är det förmodligen ett bra råd. Om svaret är nej, så kan jag trösta mig med att mänskligheten överlevt tusentals år utan det rådet, så då ska nog mina barn också göra det.
 
Alltså, bara rakt av, om du missat Sommar med Agnes Wold, så har du missat nåt. Men än är det inte för sent.
 
En sån som hon får min hjärna att njuta och jubla och hela jag blir inspirerad att göra nåt själv. Så stringent, så självständigt tänkande, så modig, så saklig, så osentimental, så... ja, jag är kort på ord att beskriva.
 
- Hallejua!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0