Om åldrande - ett försök till förklaringsmodell

Nu har jag sovit på de reaktioner jag fick på FaceBook angående min blogg Åldrande transformerade män. Det blev en givande tråd, både berättelserna om egna erfarenheter och generaliserandet, och gav upphov till följande försök till teoretisk förklaringsmodell. 
 
Förklaringsmodell
Det tycks mig finnas genusskillnader vad gäller åldrande personers prioriteringar avseende barn och familj. Vår syn på äldre personers föräldraskap och far-och-mor-föräldraskap kommer ur olika värderingar om vad vi som genus finns till för här i livet. Det är existentiellt grundade värderingar.
 
Kvinnor tycks i högre grad prioritera barn och barnbarn, dvs underlätta för generationernas långsiktiga fortlevnad. Deras livsprojekt är långsiktigt.
Män tycks i högre grad prioritera sin aktuella familjebildning, dvs reproduktion och befolkningstillväxt. Deras livsprojekt är mera kortsiktigt, men upprepningsbart.
 
Utan att vara matematiker går det att räkna ut att bådas roller är viktiga för mänsklighetens fortlevnad. Min förklaringsmodell är åt biologistiska hållet. Förenklat uttryckt: Barnen ska inte bara alstras, de ska tas om hand också. 
 
Jag drar mig till minnes ett program på TV om människans evolution där man lyfte fram den åldrade kvinnans viktiga roll för mänsklighetens framgångsrika utveckling, alltså farmorn och mormorn som extra resurs för familjerna. Om det bloggade jag för en tid sedan. Lägger en länk till den när jag återfunnit den.
 
Utifrån min fråga i förra bloggen tänker jag mig att parterna har ett och annat att säga till varandra. Här har de fått ikläda sig ytterligheter inom sin sort.
 
Venus
När Venusianerna (honor) tittar på Marsianerna (hanar), som abdikerat från sin första kull och där de inte har någon fortplantande funktion längre, och som med stort engagemang värnar om sina nya familjer, upplevs deras agerande fullkomligt obegripligt.
 
Venus säger till Mars: - Vart tog du vägen, du sviker ju dina egna barn! Kom ut ur din familjegrotta och inse att du är viktig och behövd av dina barn och barnbarn. (Min blogg Åldrande transformerade män är ett enda stort Venus-tal.)
 
Mars
När Marsianer tittar på Venusianer som fortsätter att relatera och hålla livaktig kontakt med vuxna barn och barnbarn, ja till och med aktivt hjälper till, ter sig beteendet fullkomligt gränslöst snurrigt.
 
Mars säger till Venus: - Tänk att du inte kan släppa taget. Ta hand om ditt eget liv istället för att leva genom barn och barnbarn!
 
Nu undrar jag vad ni andra tänker om denna förklaringsmodell. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0