Att vara i nutiden

Bodil Jönssons vinterprogram från nyårsafton 2013 tål att lyssnas på, både en, två och tre gånger. Det är fullkomligt lysande och fullmatat med tankeväckande information, bl a på temat åldrande, kunskap/visdom och samhällsutveckling.

Ta till exempel detta.

Idag genomförs 100 000 starroperationer per åt och man räknar med att över en miljon är opererade i Sverige. Det är 10% av befolkningen. Det är inte mer än någon generation bort som vi inte kunde genomföra dessa operationer. Försämrad syn ingick liksom i konceptet att bli gammal. I princip gäller samma sak med hörapparater, med operationer av förslitna leder och annat reservdelsutbyte.

Betänk alternativet.

Jag för min del, som nyligen är starroperad, har i färskt minne hur det var. Det var handikappande. Jag såg inte att läsa skyltar i trafiken, gjorde mig av med min bil, jag missade tåg, slutade se TV och hade mig. Och det påverkade min professionella självkänsla negativt. Jag såg mig som mer eller mindre förbrukad.

Betänk också hur snabb den här utvecklingen är. Det är inte konstigt om vi har förlegad syn t ex på åldrande, och på vad kunskap är. Men det är viktigt, för alla parter, att vara i nutiden. Inte minst gäller det mig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0