Räcker finger åt min egen klokhet

Nu är jag där igen. På hysterins rand mot avgrunden förtvivlade djup (ja, jag är lite dramatsikt lagd språkligt sett, men det är nåt åt det hållet).

Det började med att datorn var lite seg. Bilder ville inte ligga kvar i de dokumentationer jag höll på med. Istället lade sig ett rött fett kryss över bilden med förklaringen att det inte fanns tillräckligt minne för att lägga in bilden.

Aha, konstaterade jag som lugnet självt. Och hur ser jag vilken minneskapacitet jag har i datorn? Ungefär där var jag häromdagen och lät frågan bero. Jag har sysslat med annat. Skrivarseminarium och trevligt umgänge med trevliga människor. Ganska underbart har jag haft det.

Men nu är det vardag och jag hamnade i sitsen där jag var i slutet på förra veckan. Jag har inte tillräckligt minne. Googlade och sökte i min dator och ... jodå, jag fann till slut ett svar. Jag ska använda Aktivitetskontrollen, som jag först inte fann, men sedan lyckades jag få fatt på den med. Ganska duktigt, om jag får säga det själv.

Aaah. Där såg jag ju. Hårddisken var verkligen knökfull. Hade bara en dryg en MB kvar av totalt ca 250 GB.
 
Här måste rensas. Bilder tar plats. Jag tömde bilderna från flera år tillbaka i iPhoto. De flesta har jag lagt över på min hårddisk och de som inte lagts över kommer jag ändå inte att sakna tänkte jag. Hej då med bilderna. Det lättade LITE på trycket. Ytterst lite. 
 
Jag har alla filer på Dropbox. Förstår att de ligger på hårddisken också, för jag kan jobba i dem även när jag inte är uppkopplad. Bredvid Dropboxmappen ligger en mapp som heter Dokument. Den innehåller i stort sett samma sak, men bara inte lika aktuellt. Jag slängde allt i Dokument. Och nu djävlar blev det effekt. Efter att datorn tuggat ett tag, för slängandet tog sin tid, så har jag nu ca 120 MB tillgängligt. Cirkeln på hårddiskens kapacitet är nu halvfull. 
 
För en kort stund kände jag mig mycket nöjd.
 
Ända tills jag skulle skicka ett mail. Outlook var helt tom, inte ett enda mail låg kvar. Alla kontaktuppgifter borta, kalendern tom, inga mailkonton kvar.
 
Det är nu det är synd om mig. Jag försöker samla ihop spillrorna av intellekt och rationalitet för att bara lösa situationen. Så här tänker jag:
 
1. Skapa nya mailkonton. Jag har ju mailkontona i mobilen. Jag kan nog hämta kontouppgifterna där.
 
2. Synka uppgifter från andra program eller från mobilen till Outlook. Både adresser och kalender. Bara synkningen går åt rätt håll, så att de andra programmen inte försvinner också. Jag har Mail, Macens eget mailprogram, som fortfarande tar emot mail, men som jag inte kan skicka mail ifrån. Jag laddade hem alla mail från de senaste månaderna, så nu har jag i alla fall inte mist informationen som jag behöver. Och i Macens egen Adressbok finns fortfarande kontaktuppgifterna kvar, + att de finns i mobilen. Och i iCal finns alla kalenderupgggifterna. än så länge.
 
3. Ta det lugnt. En sak i taget. Fokusera på att kunna maila och att göra din dokumentation klar. Det kommer att gå fint det här.
 
4. Nej, lilla vän, du behöver inte gråta över detta. Det är bara världsliga bekymmer.
 
Jag räcker finger till min egen klokhet och stänger av bloggen. För nu ska här tas itu med att skapa mailkonton.

Kommentarer
Postat av: Eva Lundqvist

Du är bara för härlig. Kram

2013-09-23 @ 12:39:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0