Folkfesternas dag

I Göteborg var det 25 grader varmt och tryckande värme, som laddade ur sig med världens knall, vilket förde tankarna till bomdåd,  och ett imponerande ös-och hagelregn bortåt 15-tiden. Ute sprang en och annan löpare Göteborgsvarvet. Närmare bestämt 60 000 stycken, vilket gör loppet till världens största. Det fanns några åskådare i farten också. Stan var avstängd och uppdelad till förmån för den springande kroppspulsådern. Jag fick ta mig en omväg hem, för jag hade råkat parkera cykeln på fel sida.

I Malmö pågår Eurovisionsschlager. Malmö är berutsat av multikulturell sångglädje. Två semifinaler är genomförda och i kväll går finalen. Det är världens största underhållningsproduktion.

Två folkfester, som anses vara världens största i sitt slag, pågår i Sverige samtidigt.

Själv besökte jag Röhska konstmuseet och deltog i en workshop och pysslade med återvinningsmaterial. 
 
Jag gjorde laminerade memory-bilder.

Tänkte att det skulle vara roligt för barnbarnen att hitta bilder på sig själva och sin familj bakom bilderna. Fick en sån där varför-har-ingen-tänkt-på-det-förr-?-tanke.
 
Det brukar jag få rätt ofta. När jag kollar närmare, brukar jag inse att tanken varken är ny eller originell. Men jag har inte ens idits kolla idén. Däremot tog hjärnan en kreativ tur till att ha en besätllningsplats på hemsidan där folk får lägga in sina bilder de vill ha som memory-bilder och så har jag nån lamineringsleverantör och så strömmar besällningarna in och slantarna klirrar in i kassan.

Ja, ja. Det gick rätt fort att släcka ner den tanke-krumbukten.

Nu är det Eurivision-final som jag ska ge mig hän åt.
 
Gläder mig åt den medvetna satsningen på att synliggöra aktörerna. Artisterna, fansen, volontärerna, programledarna, organisatörerna  - både inom SVT, regionen, polisen - och deras berättelser. Ofta med humoristisk självdistans. Alltså till skillnad från att brösta sig rent tekniskt, arkitektoniskt och att lyfta fram nationens förträfflighet. Jag tror att det påverkar känslan av att VI gör det här och att vi uppskattar alla låtarna lite mer och att vi uppskattar alla deltagarnas satsning. Jag tror att en annan hållning påverkat oss på ett annat sätt, lite mer distanserat kritiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0