Hörselundersökningspremiär

Var på hörselkontroll idag hos några som heter Din hörsel på Drottninggatan 30 i Göteborg.
 
Först lite småprat om min hörsel. Eller brist på. Hur jag märker det och hur länge jag gjort det. Sen kik i örat. Inga vaxproppar tyvärr. Därefter fick jag sitta i ett skåp med hörlurar på och lyssna på toner - trycka på en knapp respektive upprepa ord uttalade i brusande miljö. Ena örat först, andra örat sen.
 
Jo då, jag har en lättare hörselnedsättning i diskantområdet. 

Så här ser min kurva ut för det ena och det andra örat. Normalhörsel ligger inom 0 - 20 nånting-intervallet. Jag har alltså hörselnedsättning i diskantområdet, det som ligger till höger i diagrammet. Vidare uppfattade jag ungefär 2/3 av de ord som sades i brusande miljö.
 
Det här är den lätta delen. Efter undersökningen pratades vi vid om, ja om vad jag kan eller vill göra åt det. Försökte ställa kloka frågor om sånt som jag inte har en susning om. 
 
Kom fram till att nu vidtar en period av ställningstagande. 
  • Hör apparat eller inte hörapparat redan nu?
  • Leverantör, landstinget eller privat företag? (Jag var hos ett privat företag visade det sig). Hos Landstinget finns ett begränsat upphandlat utbud av hörapparater och kostnaden för mig blir besökstiden. Hos den privata aktören kostar apparaterna och manickerna en hel del pengar.
  • Apparat i örat eller utanpå med en hörselslang in till örat?
  • Small-medium-large-utförande vad gäller tekniskt finlir i apparaten?
  • På ena örat eller på båda?
  • 7 000 pengar eller 20-30 000 pengar? Eller nästan inga alls?
  • Hur mycket tid ska jag lägga på att få det här så billigt som möjligt?
  • Extra apparat som kopplar mobil till hörapparaten? Och mikrofon? Och TV?

Fotade några hörapparater som förevisades mig.
 
 
Och några ”kompletteringsapparater”. Dessa manicker gör att jag kan höra mobilsamtalet mm direkt i hörapparaten. Attraktivt!
 
Har fått en bunt broschyrer att studera. Å så har jag ju det informativa nätet att drunkna i. Hej och hå.

- Men nog lutar jag åt att skaffa hörapparat redan nu? Så att jag kan vistas i det hörande riket så länge som möjligt. Särskilt så länge jag fortfarande jobbar.
 
Premiären väcker en mängd frågor som ska ha sina svar framöver. Nu gäller det att skynda långsamt. Hade hon haft en hyfsat billig manick inne så hade jag tagit den. Men nu måste hon beställa och det gav mig lite andrum. Nu ska jag kolla upp och läsa på. Jag sitter ju inte i sjön, precis.
 
- Ta det lugnt, Bente. 
 
Efter en stunds nedkylning kom jag på att jag bara gick därifrån utan att betala. Som tur var såg jag till att få ett visitkort på personen som gjorde undersäkningen. Hon är Leg Audionom och regionchef. Mailade och bad om ursäkt för min försumlighet. Fick svar. Hörselundersökningen är kostnadsfri.
- Alltid något. Men de tar ju igen på gungorna vad de förlorar på karuesellen. De är ju affärsdrivande och ska leva på nåt.
 
Så långt gott och väl. Min hörselundersökningspremiär är avklarad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0