Avstådd kreativitet

På FaceBook lade jag en länk till bloggen om Internationella jämställdhetsdagen. Det väckte en del reaktioner. Mer än brukligt när jag lägger ut länkar till min blogg.

Av det lägger jag märke till några olika saker som hände med mig.

1 Jag blir "beroende" att kolla stup i ett om det skrivits något nytt. Jag förstår verkligen dem som blir smått maniska på att hela tiden kolla på nätet "om det varit nåt".

2 Funderade kring "positiv förstärkning" och dess effektivitet i förändringsarbete. (Det fanns såna kommentarer på FaceBook.) Att det är ett effektivt sätt att stödja förändring på alla strukturnivåer är helt klart. Men gäller det alla samhällen? Jag läser ju Nisse Simonssons Hjärngänget med beskrivningar hur Lenin, Stalin, Mao och Hitler m fl höll sina länders undersåtar i ett järngrepp av lynnig terror. Det känns blåögt att påstå att positiv förstärkning passar överallt. Tufft ämne.
 
3 Jag började kreera. Tänk om man skulle ställa till med en "alternativ" 8 mars, en celebration day? Jag såg framför mig stor uppslutning, media glatt rapporterandes, jag själv i full huggning, högljudda kritiska röster från kunniga feminister etc. Å så blev jag bara trött. Det ska initieras, drivas, arrangeras, administreras... Satte mig att lägga patiens i stället för att coola ner. 

Men man skulle ju kunna skriva en liten kommentar på FaceBook. Typ - Vad sägs om att nästa 8 mars blir en celebration day?

Även det avstod jag ifrån. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0