Bente 2.0

Nu är jag med om en udda upplevelse. Lite av once in a lifetime.

Fakta i målet är att jag blivit med hörapparat. Hastigt och lustigt. Jag kom till audionomen i tron att det skulle göras en undersökning för att se om…
 
Så blev det inte. Audionomen utgick från den undersökning som var gjord tidigare och vars kurva jag lämnat ifrån mig till dem. Hon valde en Siemens apparat och kom fram till att silver var en färg som passade ypperligt. Den hade hon dessutom hemma. Så fick jag apparaterna i öronen och lärde mig att höja och sänka ljudet, hur jag hittar grundinställningen och hur jag byter batteri och rengör dem om de blir kladdiga eller öronvaxiga. Hon programmerade in dem utifrån min hörselkurva. Å så var det klart och jag gick ut i den somriga dagen med en helt annan världsuppfattning.
 
- Nja, inte helt annan. Den var väldigt bekant och ändå så annorlunda. Så mycket mer, på någe vis. Valde att bara gå omkring på gatan och existera och förnimma. Jag var förundrad, förvirrad och förvånad.
 
- Oh shit. Jag hör ju vad dom samtalar om tvärs över gatan. Det var som att tjuvlyssna med hörselkikare. Kände mig snokig. Allt var så mycket, så nära, så intensivt och jag kände mig liksom större, till och med mer betydelsefull. Likt 2.0 av mig själv.
 
Valde att äta lunch ute. Förundrades över två herrar före mig i kön som alls inte stirrade på den betydelsefulla intensiva damen de hade bakom sig. Faktum är att de inte såg mig, fast jag stod där och självlyste.

Det fick mig att inse att det inte var jag som blev större utan att sinnesintrycken som nådde mig var fler och rikare och att det inte syns utanpå, även om det känns så. Förmodligen har inte heller världen runtomkring blivit större och rikare, även om det tycks mig så.

Kommentarer
Postat av: Inga S

Hej Bente!
Vi bor nu i Ödeshög! Och i packlådor.
Apropå din hörapparat, jag funderar på att göra något liknande, fast inte med öronen utan med ögonen. Fast lite får det dröja, det är tungt det här med att flytta, nästan för tungt, men absolut nödvändigt. Så jag tar en sak i sänder.
Stora kramar till dig!
Inga

2013-07-04 @ 08:49:12
Postat av: Max Lundkvist

Fantastiskt!
Du ska ta vara på dina sinnen. Det har visat sig vara viktigt, inte bara för livskvalitet och att fungera bra i jobb och så, men även i att skarpa sinnen gör att hjärnan kan arbeta mindre för att tolka de svaga signaler nedsatta sinnen ger och får mer resurser över till annat. Det förbättrar minnet, kreativiteten, orken och mycket mer än så. Det motverkar demens och depression och är, ja allmänt viktigt och bra. Jag är klart för att du har hörapparat. Har du kollat så att du har rätt styrka på glasögonen också?

2013-07-04 @ 09:51:20
URL: http://besvarlig.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0