Ett spännande liv

Nu under förmiddagen har jag haft en sån där stund då jag fightades med det internettiska och en stund var nära intagning på psyket. Men jag klarade av situationen. Heja mej.
 
Jag bestämde att synka mobil med dator.
iTunes förslog att jag skulle göra en uppgradering av iTunes. - Kör till tänkte jag. Jag har tid att fnula ed det en stund. 
 
Under pågående uppgradering, med sladden mellan mobil och dator ikopplad, ringde min kollega. Det var ett tag sedan vi pratade med varandra. Vi pratade på. Plötsligt inser jag att hon inte är kvar i luren. Samtalet hade brutits. Det tycktes mig som att det hade med att uppdateringen hade slutförts. 
 
Fram till hit är inget konstigt och jag har behållit mitt inre lugn. Men sen börjas det.
Jag drog ur mobilsladden för att ringa upp kollegan. Det gick inte. iTunes gav mig ett alternativ - att klicka på en knapp återställ mobilen till fabriksnytt läge. Det ville jag absolut inte, såklart. 
 
Ringde kollegan via Skype. Vi pratades vid ytterligare en stund tills även det samtalet bröts. Verkade bero på att samtalspotten tagit slut. Att fylla på potten just då verkade vara i krångligaste laget med betalalternativ jag inte begrep mig på. Mailade kollegan att ringa mig på mitt Skype-"nummer" (som är ett namn). Då kunde vi faktiskt prata till punkt.
 
Nu återstod att få igång mobilen. Hur jag än gjorde så fanns bara ett alternativ, återskapa i fabriksnytt läge. - Okej då, jag får väl göra det och sen försöka återskapa innehållet på någe vis. Det fanns ju gubevars säkerhetskopior. Nånstans.
 
 Så jag klickade på den där ödesmättade knappen att återställa i fabriksnytt läge. Då kom ett nytt erbjudande upp, "återskapa och återställa". - Ja men toppen. Det tog en stund. Till slut skulle jag ange lösenord, och nu märktes det att jag var stressad. Hade inte en aning om vilket lösenord jag hade. Men det kunde avhjälpas genom notater i datorn. Blipp blipp blipp blipp, 4 siffror. Javistt ja.
 
Då märkte jag att mobilen var tom. Skulle börja med att ange språk. Sen hängde det sig och jag kom inte vidare. Och i iTunes fick jag den här hälsningen: "Vi beklagar, men tyvärr kan inte aktiveringen fortsätta just nu. Försök igen senare eller kontakta kundtjänst." Nån kundtjänst kunde jag inte hitta.
 
Där satt jag med en tom mobil som hängt sig och med ett budskap från iTunes att aktivieringen inte kan fortsättas och utan aning om vart jag skulle vända mig med mitt problem. 
 
Det är nu jag känner den totala övergivenheten. Jag är ensammast i universum. Hjärtat vill brista och infarkten står på lur. - Varför händer sånt här just mig? Är det verkligen psyket nästa? Eller hjärtakuten?
 
Mailade min datakunnige son, fast jag vet att han inte anser sig så bra på Mac och iPhone. Samtidigt funderade jag på vad han skulle tänkas svara. Kom på det där med att stänga av datorn och börja om från början. Det skulle han nog säga.
 
Jag började på egen hand med att stänga av iTunes och öppna det igen. 
 
????
 
Nu funkade allting. Aktiveringen funkade, återskapendet funkade liksom återställningen till läget som det var vid kl 10 idag. Det tog sin lilla rundliga tid. Bortemot 30 minuter innan allt var klart. - Men vad gör väl det. Halleluja.
 
Sen fick jag svar från sonen: 
1) Prova att starta om telefonen. Fungerar den efter det?
2) Starta om datorn.
3) Googla på likande problem.
 
Jag var lite nöjd med mig själv nu. Jag hade liksom tänkt lite rätt i alla fall. Men hugaligen, det var nära sammanbrott. Jag är sannerligen en mästare i att leva ett spännande liv. Genom att skaka storm i ett vattenglas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0