I fucking love...

... eller till vetenskapens ära.

Dagen fortsätter med arbete framför tv-n. När väl minnesceremonin över Mandela var avklarad tog Nobelfesten vid. Rapporteringen blandar glamour (kläder och smycken) med berättande om nobelpristagarnas kunskapsfält och vad som gett dem Nobel-priset. Noterar att det är en flora av metaforer som används för att det skall bli någorlunda begripligt. Noterar det förnöjt eftersom vi pläderar för att beskriva grupp- och organisations-processer med metaforer.

Nu håller jag på att packa ihop för att gå och lägga mig. Men det är en sak jag vill sätta ord på innan jag sluter ögonen för dagen. Det är nåt med det här kunskapsletandet som är mycket stimulerande för mig. Jag dras till den miljön. Min pappa var också fascinerad. Han älskade att läsa om nobelpristagarna, forskning och framsteg etc. Jag slukar inte kunskaperna med den frenesin, men jag tilltalas av att vara i detta kunskapsletande fält. Det pirrar i kroppen.

Jag har ju ägnat ett antal dagar åt jobbsökande. Noterar att jag sökt flera jobb där det handlar om att stimulera tvärvetenskapliga och tvärorganisatoriska samarbeten akademiska institutioner och näringslivet, inom ett område där jag har lite eller ingen sakkunskap att skryta med. Men jag kan samordna och stimulera kreativa samarbeten och det är det jag erbjudit. När jag sökte jobben tänkte jag mer på den inskränkta ankdammen och dessa huvudfotingar som vistas där och var därför måttligt hågad. Nu tänker jag mer på auran runt dem. Den auran gillar jag. Tänk om det kunde falla ut ett jobb för mig inom den auran.

Huvudfoting är min fördomsfulla benämning på väldigt intellektuella människor. De har enorma huvuden och väldigt lite kropps- och relationsmedvetenhet.

Det skulle faktiskt vara himla kul att närma mig det här kunskapsgenererande fältet. Faktiskt. Längtar dock inte efter fina gatans fester, som Nobelfesten är, men jag gillar också humorn som kan finnas där. Och jag håller med om en av de intervjuade. Det är fantastiskt att det är självaste Kunskapstörsten som tillägnas denna pampiga fest. Det är tydligen inte helt vanligt inom akademin hålls med fester till vetenskapens ära.

Helt enkelt. I fucking love science, som den där facebook-gruppen uttrycker det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0