Både enkelt och billigt

Här kommer ännu ett exempel på hur jag ställer till det bara av ren teknikstress och hur krångligt det är att vara jag.

Jag ska överlåta bente-bilen till sonen Max. Vi har gjort en överenskommelse enligt konstens alla regler och skrivit överlåtelseavtal med varandra. Vi använde ett formulär som jag hittade på nätet.

Vi är alltså helt överens om när, i vilket skick, vad som ingår och pris. Tanken är att jag skall köra upp bilen till honom den 22/12 och att han blir ägare den 23.e.

För att vara extra om mig och kring mig skaffade jag en app för att förenkla själva överföringen, alltså ägarbytet. Det skulle vara både enkelt och billigt. Appen var helt gratis.

I fredags satt jag och blippade i appen. Den ville veta när överföringen skulle ske (23/12) och så ville den ha mitt personnummer och några uppgifter ur mitt körkort. Lätt som en plätt. Jag ser ju de där små siffrorna om jag tar av mig glasögonen. Men sen ville den ha Max födelsenummer. Det kan jag förstå. Ja, jag vet ju när han är född. Men hur var det med de fyra sista siffrorna? 93-nånting, för han är född utomlands. Ringde honom och kollade och ja, jag mindes rätt. Sen ville dom ha motsvarande uppgifter ur hans körkort. Ringde igen och fick dessa uppgifter också. Och så fick jag veta att jag faktiskt störde honom på jobbet. Det kan jag också förstå.
 
De här avbrotten i blippandet gjorde att jag fick göra vissa omtag. T ex fick jag igen skriva in mina egna uppgifter. Blipp blipp. Blipp blipp. Blipp blipp blipp. Överför.

Ooops.

Det visade sig att bilen blev överförd där och då. Fredagen den 13.e. Helvete.

Ringde Transportstyrelsen. Efter sedvanligt köande fick jag veta att det inte går att häva överföringen på telefon. Det kan jag i och för sig också förstå. Vi måste båda två skicka ett undertecknat brev, förklara misstaget och be om att överföringen sker först 23/12.

Blipp blipp, författa ett brev, ringa Max igen och be honom skriva ut och på och skicka omedelbums. Störde alltså honom på jobbet igen.

Igår kröp oron på mig. Jag ska besiktiga bilen idag kl 9.40 Hur blir det nu om inte överföringen gått igenom så att bilen ägs av mig? Ringde Transportstyrelsen tidigt i morse. Hittade en telefonsvararfunktion där jag kunde kolla vem som äger bilen. Det är Max. Helvete. Om jag kör nu är bilen oförsäkrad. Det är olagligt.

Nu har jag även pratat med en handläggare på Transportstyrelsen. Nej, det går inte att forsera handläggningen. Våra brev har hamnat i en hög där det är kö till handläggning. Handläggaren ska utreda frågan och… ja, det fanns inte en chans att det skulle vara klart till kl 9 idag.

Nu får Max greja en försäkring över dagen. Omedelbums.

Det gick bra. Men. Han blir straffad med 120 kr dagen för att han innehaft en oförsäkrad bil. Fredag, lördag, söndag, måndag, tisdag och onsdag. 720 kr. Det är ju något jag får stå för, han är ju helt oskyldig. Men fan också. Det skulle ju vara så enkelt eller billigt.

Himla mycket stök bara för att jag var om mig och kring mig och ville vara väl förberedd inför ägarbytet. Förbannade app som inte flaggade upp tiden för ägarbytet. Dumma!

Nu befarar jag ytterligare trams. I och med ett registrerat ägarskifte upphör min bilförsäkring med automatik. Om ägandet går tillbaka till mig, så gäller det alltså att ligga på och se till att vara försäkrad några dagar innan det igen går tillbaka till Max. Om vi inte använder den eminenta appen och för tillbaka bilen till honom omedelbums. För det är ju så enkelt och billigt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken konstig anordning med din försäkring. Ägande och försäkring brukar väl vara två helt skilda fenomen - i alla fall har jag haft det så långt tillbaka i tiden. Däremot kan det vara klokt att avsluta en försäkring om man säljer till nån man inte är släkt med, men här tror jag du har "överarbetat"...

2013-12-18 @ 11:25:43
Postat av: Bente

Hej du anonyme. Javisst är ägande och försäkring två skilda saker. Men man har skyldighet att ha en försäkring som bilägare.

Min son blev ju oförappandes och av misstag bilägare i fredags och det var idag han upptäckte att han blir "straffad" för att ha innehaft en oförsäkrad bil.

Nu oroar jag mig för att samma sak ska hända mig nu när Transportstyrelsen väl har behandlat mitt ärende och skickar meddelande om mitt ägarskap med snigelpost. Det kan innebära att jag då innehar en bil som är oförsäkrad.

Nåväl, det här är världsliga problem.

2013-12-18 @ 12:20:42
Postat av: Ingrid

Som det kan bli! Visst är det världsligt, men tekniken kan ju verkligen ställa till det. Jag håller på dig och hoppas att du slipper fortsatt strul så att du får en fridfull jul! Lycka till med den fortsatta bilförsäljningen!

2013-12-19 @ 20:00:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0