Hästhovsmode - urk!

Alla som känner mig vet att jag gillar sköna foträta skor. Så har det varit så länge jag kan minnas. Mina fötter har fått en dröm-uppväxt. Aldrig att jag stoppat in dem i såna där sylvassa spetsskor eller högklackat. Som tonåring bar jag möjligen tax-klack på examen. Det var väl i stort sett allt. (Det är möjligt att jag förskönar historien lite, men den är i princip sann.)

Jag förfasar mig över dagens skomode, som jag tycker konkurrerar med modet i Kina att stympa fötterna på bättre bemedlade damer.

Kan inte förstå moden som förstör kroppar. Låt den får vara fri.

Min inställning är bekant bland de mina. Dotter Tuva gav mig vatten på kvarnen då hon la ut denna länk på fejsbook med särskild hälsning till mig.
 
 
Och jag går igång.
 
Det är ju för djävligt. Hur kan vi kvinnor låna ut oss till detta? Hur kan designers ge sig på att skapa dylika tortyrredskap? Hur kan modeindustrin supporta detta mode? Hur kan styliseter vilja ge råd som förstör? Hur kan vi ge oss på att köpa eländet? 
 
- Ur led är tiden! Idag ska kvinnor se ut som vore de hästar med hovar till fötter. Hästhovsmode - urk!
 
- Upp till kamp, alla kvinnor! Gör revolution mott detta tyranniets förtryck! Era liv står på spel! Ni måste inte ställa upp! Var sunda förebilder för era döttrar! Och söner med, för den delen. Kom an!

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Håller med till fullo! Jag har i det tysta gjort revolutiom genom att inte nappa på modet över huvudtaget, men vad hjälper det!? Var får man tag på sköna skor som man känner sig snygg i?

2012-09-25 @ 08:38:45
Postat av: Bente

Vi får kanske byta skomärken med varandra. När vi hittar nåt som är både snyggt och skönt.

2012-09-25 @ 12:01:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0