Derby

Det är ett ord jag fått en innebörd i här i Göteborg. Derby är nåt speciellt, nåt mer, nåt i hästväg.

 

Igår kväll, när jag cyklade till Alma-kören, höll taket på Ullevi att lyfta sig. Det var som en tryckkokare som pumpade ut tryckpuffar ur taket. Vid rö-ljusen pratade jag med en cyklistkollega. Hon sa att hela området var avstängt för trafik när alla skulle till derbyt. Det innebar att jag haft tur som kom när alla människorna satt i tryggt förvar inne i tryckkokaren.

 

Derbyt var en match i allsvenskan mellan IFK Göteborg och GAIS. Två hemmalag. Det är det som är grejen, det är det som gör derbyt. Det är när två hemmalag spelar mot varandra.

 

Derby är ett ord som relativt sent kommit in i min egen vokabulär. Antar att det gör mig till lite mer Göteborgare att liksom kunna ordets innebörd.

 

Läser några notiser om derbyt. Det verkar ha varit en tragisk tillställning, resultatmässigt. Oavgjort. Båda lagen betraktas som förlorare. Det stärker innebörden av ordet. Det är nåt i hästväg. I derbyn ska det finnas en vinnare. Annars är det botten. Annars är båda förlorare. Ja, hej och hå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0