Bentes kantarellsås

Jag tillhör absolut inte gräddan av matlagningseliten. Snarare dess motsats. Men en höjdare menar jag att jag tillfört mänskligheten. Har stulit några takter här och var och satt samman till följande extremt lättlagade recept.
 
Bentes kantarellsås
Förväll allehanda kantareller så att mesta vätskan kokar bort. Inget smör behövs.
Tillsätt 1 dl vermouth och 1 grönsaksbuljongtärning till ungefär 2 dl förvälld svamp och låt det koka ihop till hälften.
Tillsätts 2 dl creme fraiche. Låt det puttra en stund.
 
Klart.
 
Gott till renskav, tjälknöl på älg eller ko, gris… gärna med en klick gelé, en ljummen rotsakssallad och en grön sallad.
 
Proportionerna är ungefär 2+1+1+2 (alltså 2 dl förvälld svamp + 1 dl vermouth + 1 buljongtärning + 2 dl creme fraiche).
 
Varianter på ett tema
Lite mer utspädd, kanske också mixad, blir det här en god svampsoppa (fast grå, kan behöva nån form av garnering för att se lite roligare ut). Såsen blir till en god paj med några ägg i. Då brukar jag garnera pajen med rukolasallad, tomat och riven parmesan eller västerbottensost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0