The hard way

När jag ger mig på nåt nytt genom att bara kasta mig ut och "göra", så kommer frågorna som ett brev på posten. Det har jag varit med om så många gånger i livet.

 

Nu vill jag lära mig det tekniska runt att göra serier och letar utbildningsmaterial, helst nätbaserat. Jag vill kunna göra mina serier direkt i datorn, eller iPaden (som jag inte har än, men det är bara en tidsfråga). De kurser jag hittar, efter en hastig koll, är alla inriktade på att lära sig rita, skriva manus, välja bra ritmaterial och sånt. Det är väl gott och väl, men inte det jag söker. Mitt stora okunskapsfält handlar om det digitala och internettekniska.

 

Jag säger inte att jag inte behöver lära mig att rita och dramatisera. Men jag har tänkt mig att det kommer "av sig självt", eller, jag vill inte lära det, jag vill utveckla det själv. Ingen ska få pilla i min kreativitet. Den ska få utvecklas utifrån de förutsättningar jag ger den, det utrymme jag tillåter och den eventuella återkoppling jag får. Och jag vill absolut inte lära teckna en viss stil, typ manga. Nej, jag vill utveckla min stil och ge mitt kön, min ålder och min kultur en röst.

 

Men jag är i desperat behov av att lära mig nya moderna verktyg som passar en mobil människa i farten. Tips mottages tacksamt. Jag ser för mitt inre, och det är inte första gången jag gör det, visionen återkommer då och då, att jag sitter och skissar i min iPad (som jag alltså inte har än) och skissar, skriver, lägger i olika lager och kan renrita direkt på skärmen, göra en pdf eller bild som jag direkt kan lägga ut på min blogg. Det är snudd på att bilderna i DrawSomething duger. Det går att anpassa detaljrikedomen till det verktyg jag använder. Det vore fint om man kan lägga texten i ett särskilt lager, kanske inte handskrivet utan vad-heter-det "maskintextat" eller "datortextat". Det möjliggör att texterna kan ändras, byta språk etc.

 

Kanske jag bara ska skaffa mig den där iPaden och en app för ritande och sen lära mig, the hard way. ???  Så som jag brukar lära mig saker och ting. Ett sommar-lär-projekt???


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0