Tur med sista brolyftet

Jag sitter i en projektgrupp hos Västtrafik som bygger pendeltågstationer i Ale och Lilla Edets kommuner. Det är ett led i en större infrastruktursatsning att underlätta pendling och transporter mellan Göteborg och Trollhättan. Det byggs 4-filig motorväg, 2-spårig järnväg och 6 pendeltågstationer utefter en delsträcka mellan Surte och Lödöse. Det är byggandet av dessa pendeltågstationer som jag är engagerad i. Min roll är att verka för kommunikation och kvalitet.

 

 

Fem av sex pendeltågstationer har tre trapptorn med gångbroar som förbinder tornen och går över väg och järnväg. De är gjorda i stål och glas och har producerats och monterats ihop på annan plats.

 

Under några intensiva timmar lyfts en gångbro på plats. Det är ett sevärt skådespel.

 


 

Lyften innebär att det behövs ett arbetsområde kring tornen. Kranar och diverse tungt lastade lastbilar behöver stå nära och komma intill. Därför stängs all biltrafik av och det sker nattetid en helg för att störa allmänheten så lite som möjligt.

 

 

Inatt lyftes den sista gångbron i projektet, den 10-e och sista gångbron, i Nödinge. Det är en milstolpe i projektets historia.

 

 

Jag tycker det är ett fantastiskt skådespel att se själva lyftet och jag är gruvligt imponerad över den yrkesskicklighet som ligger bakom. Det är inte många cm till godo till lyktstolpar, ställningar, väggar och tak.

 

 

Under några timmar riggas kranarna och gångbron upp av av dessa kranar, träs in i en öppning på det ena tornet, sänks ner till en öppning i det andra tornet och så nästas bron fast.

 

 

Vi hade också tur med vädret. Det har ju busregnat och blåst i flera dagar och ska visst börja göra det igen. Men igår, redan på eftermiddagen klarnade det upp och vädret på natten var lugnt klart och relativt varmt, dvs i alla fall plusgrader.

 

Och jag fick ytterligare ca 4 hälsosamma timmar att adderas till de tidigare.


Kommentarer
Postat av: Ulla

Mäktigt!

2012-05-13 @ 19:14:01
Postat av: Bente

Ja. Ett tag hade jag funderingar på att bjuda med dig. Men, det är nåt med all säkerhet och ja, det ska helt enkelt inte vara några obehöriga där. Men jag övervägde...

Undrar om du hade nappat?

2012-05-13 @ 21:52:15
Postat av: Jompa

Men...! Inte visste jag detta om dina brobyggande talanger! Alltså, från det ena –till det andra!

Men du bikinidelarna struntar jag i (även om toppen på kreationen skulle behövas –nu med allt tilltagande volym av delarna under tankens kranka hemvist.

Som avslutning Bente: Ett ranelidskt: Wow, wow, wow!!!

2012-05-15 @ 09:25:23
Postat av: Bente

Du är för rolig Jompa. Tack för uppmuntrande tillrop från nordliga breddgrader.

2012-05-15 @ 10:47:15
Postat av: Ulla

Inte otroligt att jag skulle nappat, men som sagt - cykelhjälm hade väl inte räckt som säkerhet... hade en lustig dröm inatt, troligen inspirerad av vår utflykt mellan flydda tiders och nya tiders byggnationer. Befann mej i ett riktigt ruckel som skulle vara min arbetsplats och runtomkring var en stor aktiv byggarbetsplats m stora grusbilar och farliga gropar o stup - "tänk att jag får gå omkring här utan vidare, har ju inte ens hjälm, men de vet väl att jag jobbar här..." (fritt fram f tolkning!);)



2012-05-15 @ 22:22:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0