Lite vingligt i starten

Igår gjorde jag slag i saken och köpte mig en iPad.

 

En iPad 3G 64GB Wifi + Celular. Och ett fodral och en kombo-penna som kan skriva på papper och på skärmen. Jag fick beröm av säljaren på MacForum i Nordstan för ett klokt köp. Entusiastiskt visade han på framtida möjligheter för mig, bl a med en AppleTV (som jag är småintresserad av).

 

Nu, i skrivande stund, ska jag få igång fanskapet. Oj, jag menar underverket. Läser på en instruktionslapp:

Välkommen till iPad. Håll in på/av-knappen några sekunder och följ anvisningarna på skärmen.

 

Stendöd.

 

Läser vidare: Läs mer om funktionerna på iPad på www.apple.com/se/ipad

 

Jag går in på sidan och ser omgående en intro-film. Va käckt. Det kan väl vara bra att se en liten filmsnutt om hur jag kommer igång. Klick.

 

En bild visar sig med en pusselbit på. Jag klickar överallt. Inget händer. Överst står Plug-in-programmet kräver din tillåtelse för att köras. Läs mer Jag klickar på Läs mer och hamnar på en sida om blockerade Plug-in-program.

 

Det är just nu som jag inte orkar gå vidare. Känner mig övergiven i universum.

- Nu börjas det, igen.

 

Men skam den som ger sig. Jag läser noggrannare och ser att jag kan tillåta eller inte tillåta att blockerade program körs. Jag hittar också en ruta upp till höger, som jag inte såg tidigare, där jag kan göra detta val. Klick.

- Eureka. Nu är filknsutten tillgänglig för mig.

 

Då kommer nästa besvikelse. Den berättar till ljuvlig musik om hur iPad kan användas till anything i want och sen berättar den om tekniken bakom, om färger och... nu ger jag upp igen. Det var inte en komma igång-film.

 

Tar ett djupt andetag och tänker

- Hur kommer det sig att det som ska vara så otroligt enkelt kan krångla så förbannat i mina händer?

 

Söker vidare på den där lappen. iPad Användarhandbok bör kunna ge mig den information jag behöver. Jippi. Jag som älskar handböcker! Tar ett djupt andetag igen och tänker

- Jag nog ska klara detta också. Behåll lugnet bara.

 

Hur det är så tar jag mig ett steg i taget mot mål. På eget bevåg ansluter jag iPaden till strömuttaget, fast det står ingenstans att jag ska göra så, och simsalabim så... Det stod däremot att jag skulle ansluta paddan till iPhonen för synkronicering, men jag vill börja med att bara starta padan. Synkningen får bli en senare fråga.

Jag har laddat hem senaste iTunes-programmet, vilket gav mig en piruett på minst en timme för att hitta Apple-id och lösen, inte gjort i en handvändning, men det gick det med, valt språk och land och klickat vidare som värsta proffset och nu säger den att iPaden är redo.

 

- Puh. En delseger.

 

Nästa steg är att fylla den med samma info som mobilen har och samma appar och kanske installera Quick Office Pro som möjliggör att använda datorns dokument och så ska jag välja moln som gör att jag når all info vilken pryl jag än använder och var jag än är. Dropbox kanske. ICloud?

 

Därnästa steg är att installera ritprogram och börja använda det. Och lära mig göra manuella anteckningar i paddan. Med eller utan den där pennan jag införskaffat.

 

Om detta ska jag prata med svärsonen. Han är en klok man.

 

Hej och hå. Nu har jag börjat på en ny resa.

- Det går ju bra det här. Lite vingligt i starten bara. Va kul det ska bli när jag vant mig.

 

Just nu räcker det för den här gången. Paddan mår säkert bra av att stå orörd och ladda upp sig ordentligt. Käringen med strömmen flyter på medströms i IT-strömmen.

 

Jo, en liten stärkande detalj. Efter att ha inköpt min padda gick jag till Clas Ohlsson och köpte en stans för SIM-kort på rekommendation från svärsonen. Stansen är ny i sortimentet och finns inte i katalogen än. Kommer att finnas i höstkatalogen. Den kostade mig 99 kr och gör att jag kan använda samma SIM-kort för mobila bredbandet till datorn som till paddan. Behöver därmed inte något extra abonnemang som tickar pengar var månad. Kände mig ultramodern där på Clas Ohlsson. Som om jag inte bara åker med i it-strömfåran utan till och med simmar lite i förväg.

- Inte illa för att vara en IT-vilsen käring. Återstår bara att få det att funka i praktiken.


Kommentarer
Postat av: Eva Lundqvist

Nu blev jag imponerad av dig!! Bra gjort.

2012-05-30 @ 17:58:00
Postat av: Bente

Ja det förstår jag att du blev, för du vet ju att det kan vara mycket mycket värre när jag är i farten. Även jag är impad. Tack för uppmuntran, käre vän, som jag aldrig träffat IRW (in the real world) , även om det känns så.

2012-05-30 @ 19:58:54
Postat av: vännen i V-ås

Heja, heja säger jag:-)

2012-05-30 @ 23:28:21
Postat av: K

Vad det gäller att byta mini-sim-kortet, mellan mobil och padda har jag ingen vidare bra erfarenhet. Det är extremt pilligt på paddan. Jag gjorde det ett par gånger i början men sen blev det dubbla abonnemang. Använder Skype en del på paddan, vilket fungerar utmärkt.

2012-05-31 @ 23:01:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0