Kungshöjd

För en tid sedan listade jag mig på Kungshöjds vårdcentral, trappan under ett gyn som jag då hade anledning att gå till. Tänkte att det kunde vara bra att de låg nära varandra och så att säga hörde ihop. Igår cyklade jag dit för att förevisa ett, sedan flera månader, ont knä.

 

- Nej då, det är inte propp i benet och inte nåt annat allvarligt heller. Däremot är det troligen begynnande förslitningsskador. Ta kontakt med en sjukgymnast och be att få övningar för hur du ska träna dig och stärka muskulaturen runt knät.

 

Jag är ju emellanåt en handlingens kvinna, så jag cyklade direkt till ett sjukgymnastnäste, SportRehab, nära min bostad. Där var det fullt. De tar inte emot några nya patienter på den här sidan sommaren.

 

Då kom jag att tänka på min kunniga dotter. Hon är inte sjukgymnast, men hon är dansare och vet mycket om träning och skador och sånt. Så jag ringde henne.

 

- Jag kan räkna ut med stortån att alla extra kilon jag har att dra på inte är så bra för ett förslitet knä. Det är inte bra för nåt. I´ve  got to do something. (igen!) Kan du vara mitt stöd i en varaktig livsstilsförändring och träning med tanke på mitt knä?

 

Jodå. Och hon var tuffare än brukligt.

- När det gäller knät så ska du träna lätt och länge. Cykling på låg växel och simning är bra. Vad har du för mål och vilken är din plan, hur ska det gå till?

- Jo, jag ska sätta mig ner och tänka till. Formulera mig.

- När ska du göra det?

 

Vi kom överens om att när jag formulerat mig så skulle hon ta ställning. Det gjorde jag med en gång. Där hemma i tvillingnästet hade jag blivit ett kreativt samtal, så när vi hade kontakt igen hade de läst och tyckt om min plan och så hade de förslag.

 

Det var såna där feel-good- och lägga-ribban-på-vettig-nivå-förslag som gör att det känns väldigt kul just nu. Jag uppmanades att inte göra alla förändringarna på en gång. Och så ska vi använda Google Drive för att skriva i samma dokument, planer och avrapporteringar och sånt. Bara det är en liten vinst på lärkontot.

 

Just nu känner jag iver att skriva ner veckans lista och börja pricka av. Jag är ju duktig flicka som går igång på duktighet. Och varför inte använda sig av den drivkraften? Känner mig mycket stimulerad av att nån bryr sig och att jag har nån att bolla med. Å inte bara nån, utan några.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0