Herrefolksteori

De senaste dagarna har jag tagit intryck från några radio- och TV-program som fått mig att fundera på herrefolksteori och att dess värdegrund tycks mig vanligare än jag riktigt vågar se själv.

 

Hörde på radio ett förfärligt reportage om utvinning av konfliktmetaller i Kongo Konfliktmetallerna kallas så för att deras existens leder till konflikter där de bryts. Ekonomisk konflikt, miljökonflikt, kulturkonflikt och maktkonflikt etc. Den lilla människan och miljön står som förlorare med stort F. Metallerna ingår i mobiltelefoner, så vi är alla konsumenter av dem. Och de klarar vi ju oss inte utan, den utvecklingen går ju bara inte att hejda.

 

Jag hörde också ett reportage om landnapping i Sierra Leone. Svenska biståndspengar har satsats i ett projekt för att odla biobränsle där alla skulle vara vinnare. Men så har det inte blivit. Lokalbefolkningen har lurats och fråntagits land att odla sitt levebröd på utan att få utlovad kompensation. Projektet stöder en sorts nykolonialism som vi tar på os rätten att genomföra.

 

Vidare såg jag igår ett program om Himmler, Hitlers närmaste, arkitekten och organisatören bakom judeutrotningen. Han drevs av en tro om att göra något gott för samhället och en övertygelse om att det finns herrefolk och sämre folk (vilka ska utrotas).

 

Vidare såg jag ett program om Hans Rosling och hans arbete med att sprida kunskaper om hälsoutvecklingen i världen. Han blev bestört över sina studenters självklara syn att fattiga överbefolkade länder inte rimligen kan få skaffa sig samma välstånd som vi för hur skulle det då sluta? Vi i västvärlden tycker att utvecklingsländerna ska ta ett globalt ansvar för att minska koldioxidutsläpp genom att inte kräva samma nivåer som de vi släpper ut.

 

Det finns nåt väldigt bekant över det här. Jag tror vi kan känna oss träffade lite till mans. Hur ska det gå om välståndet sprids jämnt över jorden? Med vad rätt har vi att förbehålla oss ensamrätten till ett högt välstånd? Med vad rätt har vi att exploatera andra länder och folk för att få råvaror till vårt välstånd? Är det inte så att om vi förespråkar nån sorts exklusiv rätt till högt välstånd, så grundar det sig lite diffust i teori om herrefolkens överlägsenhet? Det är ju skrämmande!

 

Jag såg ett inslag med Thomas Hammarberg, ambasadör för de mänskliga rättigheterna i hela sin karriär och som i dagarna flyttar hem till Sverige igen. Det finns visst hopp med såna kraftfulla budbärare för mänskliga rättigheter och allas lika värde som Hans Rosling och Thomas Hammarberg. Det som skrämmer är min egen passivitet och aningslöshet och att jag inte är ensam.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0