Min första första maj

Min första maj består av tre huvuddelar.

1 Bloggerier och skrivargrubblor

Jag grubblade och skrev och grubblade, så jag höll då aldrig på att komma iväg ut till folkvimlet. Men till sist så.

 

Det låter så mycket om mitt skrivande, men saken är ju den att projekten ligger på hög i dvala. Bara för att jag erinrar mig dem och skriver OM det så blir de inte nödvändigtvis av. Dessutom, om det ska bli nåt, må jag ta en sak i taget. Och detta ska ske på min fritid. Hej och hå.

 

2 Bältesspännarparken och förstamaj-manifestationer med intagande av öl och räkmacka samt glass


 

Det var varmt, köerna långa, mackan dyr och det enda talet jag hörde en skvätt av var erbarmligt. Men det var urhärligt att vimla och jag sniffade på den aningen loja stämningen bland både demonstranter och åskådare, väl bevakade av Polisen.

 

3 Egyptologi

Jag cyklade hem till mig, parkerade vid bortre cykelparkeringen och satte mig därefter att småprata med min egyptiska granne som lapade sol. Vi kom fram till att han blir sjuk om han inte får sol och jag blir sjuk om jag får för mycket sol.

 

Jag fascineras av denna människa, som har en så udda karriär. Journalistutbildad i Egypten, kom av någon anledning till Tyskland och senare till Sverige, där han slog igenom som squash-spelare på elitnivå och tjänade massor med pengar då. Han blev kvar i Sverige på grund av Squashen. Studerade samhällsämnen vid universitetet. Bedrev egen verksamhet med kontaktmäkleri mellan Sverige och Egypten. Det gick visst inte så bra, då. Han ordnar årliga Egyptenresor och många är det som rest med honom under årens lopp. Han skulle iväg nu igen, och bli borta 4-5 veckor. Till saken hör att han inte är pur-ung. Jag tror han är född på 20-talet, möjligen en liten liten bit in på de 30.

 

Han säger att han har mycket material samlat kring egyptologi och att han utvecklat egna teorier. Den här gången förstod jag att egyptologi handlar om språk. Han berättade om hieroglyfer, och hur det skriftspråket är uppbyggt, om koptiska och grekiska alfabetet och språken och redan nu tror jag att jag missat någon faktadetalj. I alla fall brinner gubben för att ge ut sitt material, som finns på arabiska, engelska och svenska. Tusentals sidor.

 

Han har provat att ge ut något i ett mindre förlag, men var besviken över att de inte rättade stavfel. Alltså, tänker jag, är han ett blåbär som inte vet att det är författarens ansvar att korrekturläsa, och förlagets ansvar att trycka och distribuera.

 

- Va me att ge ut på nätet, som blogg eller på egen hemsida?

- Njae, nej, jag vill inte att andra ska kunna stjäla... Han vill tjäna pengarna själv.

- Hm, tänker jag. Undrar hur mycket det finns att tjäna på texter om egyptologi. Ingen kioskvältare, precis.

 

När solen inte längre lyste på oss gick jag hem till mig. Så kan första maj firas som nyinflyttad. Det var mitt första första maj i Göteborg.


Kommentarer
Postat av: Ingela Brobeck

Hej Bente vad kul att du har startat den här bloggen. Jag blir nostalgisk då jag läser att du varit i bältesspännarparken på första maj, jag var med på den tiden då talaren agiterade så löständerna hoppade ut, Nisse Lätt hette han en välkänd syndiaklist i Göteborg. Det var tider det:-)

Hälsningar Ingela

2012-05-02 @ 11:16:18
Postat av: Bente

Dom tiderna är förbi, kan jag säga. Alltså agitation så tänderna ryker. Å andra sidan hörde jag inte särskilt mycket. Jag ägnade mig åt att känna av stämningen och uppfattade den som loj.



Nostalgitrippen bjur jag på. :-)



Ska jag kolla upp det där med Leonard Cohen närmare? Jag vet att jag har KIM-möte dagarna innan och även konsertdagen, men att jag insåg att jag borde kunna avnjuta honom. Om vi ska umgås då så får det bli från och med Cohen och framåt, gärna flera dagar. Vad säger du?

2012-05-02 @ 12:29:40
Postat av: Ingela

Låter som en bra ide´:-)

2012-05-03 @ 07:23:07
Postat av: Bente

OK. Återkommer.

2012-05-03 @ 10:02:25
Postat av: Bente

Leonard Cohen info till Ingela

http://www.eventim.se/biljetter.html?fun=erdetail&doc=erdetaila&erid=286397&affiliate=ESE&DCMP=EMC-Tellafriend_e&attr=DetailA

2012-05-08 @ 17:42:08
Postat av: Ulla

började läsa din blogg nu ... missade början. Ang din egyptolog: kanske han kunde ha nytta av det Tysklandsbaserade printondemandförlaget som jag fastnat för - www.bod.se (de har ett kontor i Sverige) Hälsn Ulla

2012-05-11 @ 10:58:39
Postat av: Bente

Ulla. Ja, kanske nytta av book-on-demand, men, gubben är gammal och jag vet inte riktigt om han är människa att sälja skriften. Tyvärr tror jag att han biter sjg själv i svansen, omedveten om vilket jobb det är att få ut budskapet. Men ska absolut beakta ditt förslag och förmedla det till honom då jag upplever det som läge. Tack för tipset.

2012-05-11 @ 13:56:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0