Åldersnoja

Gårdagen tillbringade jag med kompis Ulla. Vi umgicks på tidiga 70-talet i Härnösand, då jag gjorde mina två sabbatsår från arkitektstuderierna i Lund och så småningom träffade Janne, flyttade till Härnösand, fick tre underbara numera vuxna barn. Ulla träffade Bosse som hon fick två barn med. När vi bildade familj ungefär samtidigt upphörde umgänget, men inte bekantskapen. Vi gick in i var våra umgängesbubblor.

 

För en tid sedan hittade vi varandra på en perrong på Centralstationen i Göteborg. Hon bor sedan några år i Göteborg och jag berättade att jag jobbar en hel del i Göteborg och kanske vill flytta hit. Så blev det ju.

 

Vi har haft en sån där komma-ikapp-alla-åren-dag med berättelser om våra liv sen sist, jobbkarriärer, våra barn och deras levnadsöden, våra respektive skilsmässor och sånt. Det tog sina timmar. Man hinner med en del på 30-talet år. Den människan är utomordentligt trevlig, dessutom konstnärligt kreativ. Det var hon då och det är hon fortfarande.

 

Nu var det dags att börja umgås under nya förtecken. Det blev en bilutflykt till Mölndals museum och deras utställning Åldersnoja. En lagom stor och tänkvärd utställning. När börjar åldrandet, är det normalt, hur ser vi på åldrande i olika åldrar, etc?

 

 

Tage Danielsson har sammanfattat åldrande på det här sumariskt kreativa sättet.

 

Synen på åldrande fick sina olika belysningar. Att åldrande skulle vara en sjukdom, som kan / ska behandlas, den får mig att studsa. Det ska vara den fåfänga människan, för att komma på något sådant! Tänk att bara bortse från milliontals år av utveckling av liv och plötsligt skulle det betraktas som en sjukdom!

 

För mig är åldrande en ofrånkomlig och naturlig del av livet som börjar i och med att vi blir till. Men så har jag också svårt för den industri och näring som växer sig allt starkare och som syftar till att motverka åldrandets synbara gång. Tänker på kosmetika- och skönhetsindustrin, skönhetsoperationer som ska dölja åldrande och sånt.

 

 

 

Den omgivande miljön längs Mölndalsån var grandios och byggnaderna en spegling av vår industrihistoria och kraftutvinning. De här byggnaderna har inrymt spinneri, pappersbruk och mycket mycket mer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0