Kulturföreningshuset Falken

- Och vad är det här för nåt? Det ser intressant ut innanför fönstren.

- Studiefrämjandet, ett kulturhus? - Vad gör dom här inne?

 

Jag ställde mig att glo in genom entrédörren i tron om att jag stod där efter att stället stängt för dagen. Men där var minsann en snubbe som undrade vad jag var för en. Så kom det sig att jag pratade med en till synes övervintrad hippie, vars tänder var på väg ut ur munnen, om tider som flytt och nya tider som kommit.

 

Polisstation - kulturellt allaktivitetshus - lokaler för SFI-undervisning. Nutidshistoria i ett nötskal.

 

Han berättade att huset till en början var polisstation. På 80-talet samsades en drös teatergrupper och andra kulturarbetare i en förening, vars namn jag inte la på minnet. Han var med på den tiden. Operan repeterade på dagarna, kulturarbetarna hade sig på kvällarna. Det var kaos. Idag fylls huset av folk från jordens alla hörn som läser svenska för invandrare. Det är kaos nu med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0