Appen Wrap

Sen sist har jag gjort en barnbarnsturne. De är för himla goa och artar sig så väl. Nu har jag kommit tillbaka hem för att ta itu med mig själv och min lägenhet.
 
Egentligen trodde jag att jag skulle skriva om konsten att montera IKEA-möbler. Jag trodde det skulle bli en lång räcka av tillkortakommanden och jag skulle förvirrad sitta där i timslång telefonkö till supporten med mitt plockepin framför mig. - Men nej. Jag har monterat en rullvagn och ett slagbord nästan helt utan problem. Snart kan jag visa resultatet, för de ska stå på min balkong. Men för att kunna ta det där fina fotot behöver jag en såg.

Nu ska jag berätta om hurusom jag skaffade sågen. Alla mina sågar jag hade en gång är borta. Jag måtte ha slängt hela bunten i flytten. Sågen ska jag använda till golvtrallens kantbitar som behöver sågas till för att passa. Införskaffandet av sågen berättar något om modern marknadsföring.

Jag har fått ett presentkort på 50 kr i Clas Olsson via Wrap. Wrap är en gratis app till mobilen. Företag tillhandahåller presentkort via Wrap och ungdomliga bekantskapskrets har börjat strössla med dem. Presentkorten är gratis för givaren, åtminstone de flesta. Leo gav mig ett presentkort på Clas Olsson.
- Bra, tänkte jag. Då kan jag köpa sågen där.
 
Så kom det sig att jag valde ut Clas Olsson för införskaffandet av min såg. Jag tog min bil och for till Bäckebol för att köpa den. Ja, jag skulle ju ändå till IKEA och köpa slagbordet, som nu kommit in i lagret. Det hade jag kollat på nätet innan jag gav mig av. Man är ju en modern informationssökare, som kollar nätet först. Jag köpte sågen för 159 kr och fick alltså betala bara 109 kr. Så långt är allt gott och väl. Jag var glad och nöjd.

Men ur gick det här till? Utan presentkortet hade jag skaffat sågen på närmare håll. Det här är ju magiskt effektiv marknadsföring! Det är vi kunder som själva gör kundmålsökningen. Leo hade sett ut mig som mottagare, för han trodde att det skulle passa mig. Det är vi kunder som själva är köplojala. Jag menar, sågar finns på många ställen. Men nu hade jag sett ut Clas Olsson för mitt såginköp. Bara för att jag skulle använda presentkortet. Dessutom känner jag mig nöjd, för jag fick den ju så billigt. Och Leo kan glädja sig åt att ha gett mig något jag verkligen behöver, helt gratis för honom. Alltså, vi gör marknadsföringsjobbet själva och känner oss dessutom nöjda. Clas Olsson fick en kund som annars skulle inhandlat sågen på närmare ställe. Kan det bli bättre?

Det ska bli intressant att se om den här affärsiden håller. Får Wrapp de pengar de behöver för att ta hand om anstormningen av brukare? Är det här för bra för att vara sant? Det återstår att se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0