Å fan

Rubriken refererar till en tidigare blogg Ämän va fan.
 
Det där företaget Scanlock Ögon var ett proffsigt ställe. Väloljat maskineri, trevligt bemötande och fräsch modern miljö. Faktiskt inbjöd miljön till att vi patienter pratade med varandra i det ljusa öppna väntrummet, i en innergård med ett segel som tak. Gav känsla både av skydd och högt i tak. Det fanns även kaffe till oss som var fikasugna. Passade bra när jag satt och väntade att pupillerna skulle bli större.

Undersökningen gick även den snabbt och smidigt. Men jag tycker det är himla obehagligt när man grejar med eller nära mina ögon. Jag fick både bedövningsdroppar och pupillförstorande droppar. Svetten lackade av obehag trots att ingenting gjorde ont. Det var också med en kraftansträngning jag läste på bokstavsraderna genom ett ytterst litet synfältshål. Mådde nästan illa av den ansträngningen.

I alla fall. Jag har grå starr och är uppsatt för linsbyte på båda ögonen inom 3 månader. Fick träffa en sköterska som mätte mina befintliga linser och vi pratade i all hast om vad de nya linserna ska klara. Vi kom överens om att det skulle vara lagom med ett synfel på ca 2,5 till 3 och att jag ska fortsätta ha progressiva glas. Brytningsfelet, astigmatismen, kan dom inte göra något åt.

Det där sista är en sanning med modifikation. Det kan dom tydligen också råda bot på i samband med linsbytet. Men det kostar mer än 40 000 kr. Landstinget bekostar ”bara” det enklare linsbytet. Tack Landstinget. Valet var enkelt, några 40 000 extra är inte aktuella. Jag ska fortsätta bära glasögon, men kommer att se väldigt mycket bättre framöver. Vidare ska mitt ögontryck undersökas kontinuerligt framöver, mot bakgrund av att mamma hade glaukom.

Nu först ska jag opereras och ögonen ska läkas efter det. Först därefter ska jag skaffa nya glasögon. Antar att det blir lite besvärligt där i skiftet mellan de gamla och de nya glasögonen. Men det får jag bara genomleva. Vara blindstyre i några veckor ska man väl klara.

Jag cyklade hem i ett lurvigt skimmer. Allt blänk, alla ljuskäglor strålade som på julafton. Och jag strålade nog jag med.

- Vilken lättnad. Jag har verkligen mycket hellre grå starr än glaukom. Vilken otroligt lyckligt lottad människa jag är som bara har grå starr. Jag bara säger det.

- Å fan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0